Domāju, nevienam nav pārsteigums, ka Microsoft šajā konsoļu paaudzē ir gājis visai grūti. Patērētājam nedraudzīgi lēmumi sākotnēji, pamatīgi, iedragāja reputāciju, par spīti tam, ka Xbox 360 dominēja pagājušo paaudzi.

Līdzīgi klājās PS3 platformai. Sony iesāka visai vāji, taču pēdējos gados pamanijās atgūt spēlētāju uzticību, un tas pārvērtās par izcilu startu priekš PS4, ne bez Microsoft palīdzības protams.

Tagad ir Xbox kārta. Ilgi paliekot PS4 putekļos, pēdējie soļi, šķiet beidzot sāk atmaksāties, un Microsoft lēnām atgriežas konsoļu spēlē. Tas nenotiek uzreiz, taču pamazām, lēmums pēc lēmuma, un Microsoft turpina doties jaunā virzienā, Xbox attīstībā.

Kur tad konsole atrodas pašlaik – laikā kad jau klīst baumas par nākamo paaudzi? Škiet visai pozitīvā vietā.

Šomēnes vien pieredzējām lielisko Forza Horizon 4 relīzi, kas saņēma lieliskas atsauksmes ne tikai pie mums, bet globāli un pašlaik ir otrā augstāk vērtētākā spēle šogad. Nu pat saņēmām oktobra atjauninājumu, kas dod zināmu pārsvaru pār PS4 konsolēm. Ir runas par Obsidian Entertainment pievienošanos Microsoft, kuri jau ir pamanījušies izveidot lielisku listi ar izstrādātājiem Xbox platformai, starp kuriem ir tādi grandi kā Playground Games, Undead Labs, Ninja Theory u.c. Nevar nepieminēt, regulāri augošo atpakaļ-saderības bibliotēku, ar vecajām Xbox un Xbox 360 spēlēm.

Xbox brends, ja ne konsole pati, sāk uzņemt apgriezienus. Tas protams nenozīmē, ka Sony būtu jasatraucas, nebūt ne. Tam, manuprāt ir nedaudz par vēlu un diezvai redzēsim līdzīgu stāstu, kā ar PS3, smags darbs, kas Sony prasīja ļoti daudz, lai atgūtu spēlētāju uzticību. PS4 vadība ir daudz par lielu, lai kas tāds reālistiski notiktu.

Tas vai Microsoft ir izredzes panākt Sony principā arī nav svarīgi. Būtiski ir tas, kas notiks nākamā gada vai divu laikā. Šis laiks ir kritisks, jo ja var ticēt baumām, visai drīz sagaidīsim jauno konsoļu paaudzi. PS4 nebūtu tur kur tas ir tagad, bez darba kas tika ieguldīts PS3 platformā, un tas ir tieši tas ar ko Microsoft pašlaik nodarbojas. Lai ko viņi neizvēlētos tālāk darīt – jaunas iekārtas, esošo iekārtu paplašināšana, strīmošanas servisa izveide – ir jāveic līdzīgs apvērsums. Xbox One X ir lieliska iekārta, taču iemesls tās eksistencei ir tikai tādēļ, ka iepriekšējās One versijas nespēja atgūt tirgu. Ir vajadzīgs kas spēcīgās, uz kā veidot pamatus.

Spēles protams ir kritiskas šajā jautājumā. Jaunapgūtie izstrādātāji ir iznāmi ar lieliskām relīzēm, tomēr augļus mēs redzēsim ne ātrāk kā pēc gada vai diviem. Rezultātā esošajām relīzēm ir jābūt perfektām, un pašlaik rezultāts ir 50/50. Forza ir ļoti spēcīgs brends, un Horizon 4 ir izcila spēle, tajā pašā laikā Sea of Thieves lika vilties. Xbox One nav visai daudz ekskluzīvu spēļu nākamajā gadā, tādēļ katrai ir jābūt izcilai. Sony ir spilgts piemērs tam, kā lieliska spēļu bibliotēka ir spējīga ietekmēt patērētāja izvēli. Pietam, ja šīs jaunās spēles būš atpakaļ saderīgas ar nakamo paaudzi – tas ir kas tāds ko sāncenši pašlaik nevar piedāvāt.

Tomēr kritiskākais punkts būs cross-play spēles. 360 ēras laikā, Microsoft mārketings bija parliecinošs par to ka šī ir labākā platforma kur spēlēt, taču tas bija dēļ PS3 tīkla un programmatūras dēļ. PS4 šādu problēmu nav, līdz ar to Microsoft ir grūti izcelties. Jā One X spēj attēlot pāris tekstūru trijstūrīšus vairāk, bet vai tas ir pietiekami? Vairums spēlētāju tam īsti uzmanību nepievērš.

Šis ir galvenais uzdevums ejot uz priekšu. Par laimi, Microsoft, ir pieņēmis daudz labus lēmumus, par ko liecina Xbox One pārdošanas apjomi, taču apstāties nevajag. Xbox ir vajadzīgs šis X faktors, kautkas ko konkurenti nevar vai dara sliktāk. Viens solis ir sperts straumēšanas virzienā uz mobilajām ierīcēm. Sony mēģinājumi šajā virzienā (PS Vita?) nešķiet īpaši iespaidīgi.

Varbūt ir vēl kas, ko mēs vēl nezinām, kas tiešām piedāvās mums šo X faktoru. Taču lai kas tas arī būtu, būs nepieciešama pamatīga kampaņa, lai glābtu gan šo paaudzi gan arī nākotnes plānus.