Microsoft neveiksme un ļoti iespējams, visai spoža nākotne – atskatāmies uz šajā konsoļu paaudzē paveikto

Dalīties

2013. gada 21. maijs. Datums, ko gandrīz varētu nodēvēt par beigu sākumu. Tikko tika aizvadīta visai sāpīga prezentācija no Microsoft puses, atklājot savu jaunāko mājas multimēdiju izklaides sistēmu.

Tieši tā – Microsoft sākotnējā vīzija bija dekoderis, kas spēj spēlēt spēles, pārslēgt kanālus ar balsi un roku mājieniem.

Jā Kinect 2.0 aksesuārs… Prezentācijā neskaitāmas reizes, tika uzsvērts cik ļoti neatņemama sastāvdaļa no Xbox One pieredzes tā ir. Sistēma vienkārši nespētu funkcionēt bez tā, kas kalpoja par iemeslu, lai katru konsoli pārdotu tikai un vienīgi kopā ar Kinect. Viss jau būtu forši, taču tas pacēla cenu par veseliem 100 ASV dolāriem. Konsoles starta cena rezultātā bija $499 ASV dolāri, kamēr Sony savu konsoli tirgū palaida ar $399 dolāru cenu birku.

Lietas nekļuva labākas. Konsolei vienmēr bija jāatrodas pieslēgtai pie interneta, tā nebija atpakaļ saderīga ar Xbox 360 spēlēm un lietotu spēļu aktivācija maksātu naudiņu.

Protams fani šīs ziņas neuztvēra ar sajūsmu. Sony ļoti veiksmīgi izmantoja radušos situāciju savā prezentācijā, izziņojot pilnīgu pretstatu – konsoli, kas ir orientēta vispirms uz spēlēm un spēlētāju.

Lai arī visas minētās problēmas tika labotas, bija par vēlu, kaitējums reputācijai bija nodarīts visai pamatīgs. Abas konsoles pārdeva miljonu vienību pirmajās 24 stundās pēc relīzes. Taču atšķirībā no Sony, kuri turpināja gāzt rekordu pēc rekorda, Microsoft sāka iepalikt, tā arī neatgūstot zaudētās pozīcijas līdz pat šai dienai.

Pāris mēnešus pēc relīzes, Xbox divīziju pārņēma Fils Spensers. Šodien mēs uz viņu skatāmies, kā uz cilvēku, kas apgrieza Xbox divīziju kājām gaisā, cenšoties labot savu priekšgājēju kļūdas. Patiesībā visu, kas tālāk ir noticis var likt zem šī vīra vārda. Šis ceļš nesākās viegli.

Satja Nadela, Microsoft vadītājs, īsi pēc Spensera stāšanās amatā esot uzdevis jautājumu –

Kāpēc Microsoft nodarbojas ar videospēlēm?

Atbilde nenāca viegli. Uz Spensera pleciem bija milzu spiediens, visvairāk no paša komandas. Xbox divīzījas darbinieki neslēpa, ka jūtoties nodoti un piemānīti. Tas, ko kompānija prezentēja nebija Xbox garā. Arī pats Microsoft vadītājs lika noprast, ka itin viegli saredz nākotni kurā Microsoft pamet videospēļu biznesu. Šajā brīdī tika pieņemts lēmums iet uz pilnu banku, lai glābtu to, kas vēl ir palicis.

Īsi pirms 2014. gada E3, Microsoft atvēra Xbox atsauksmju lapu, ļaujot pašiem spēlētājiem izteikt vēlmes, par to kas būtu jāmaina, jāuzlabo vai jāievieš. Nedēļas laikā lapā tika iesniegti vairāk nekā 170 000 ieteikumu. Interesantākais ir tas, ka tie visi bija publiski. Lai vieglāk būtu izfiltrēt aktuālākos, Microsoft ieviesa balsošanas sistēmu. Pēc Spensera vārdiem šī lapa pamatīgi iespaidoja konsoles nākamos programmatūras ielāpus. Atpakaļ saderība ar aizgājušo paaudžu spēlēm ir nākusi tieši no šīs programmas. Šajā brīdī sabiedrība, sāka ievērot kompānijas centienus labot radušos situāciju.

Gadu vēlāk Spensers pierunāja Nadelu iegādāties Mojang, ko zinām kā Minecraft izstrādātājus. Šis gājiens Microsoft izmaksāja 2.5 miljardus ASV dolāru un kompānijas rokās nodeva pasaulē populārāko spēli. Lielākais pārsteigums gan vēl sekoja. Microsoft varēja likt spēles faniem iegādāties to ekskluzīvi uz savām platformām, taču tā vietā viņi izvēlējās spēli paturēt brīvi pieejamu visiem. Šādi gadījumi bieži nenotiek, īpaši ar tādiem lieliem izdevējiem kā Microsoft.

2016. gadā aizsākās kustība, par kuru visi klusībā pie sevis cerēja, taču neviens nedomāja, ka tas kādreiz notiks. Spensers aizsāka Xbox Live cross-play programmu, kas ļāva izstrādātājiem atvērt savas spēles kopīgai online spēlei starp pārējām platformām. Šis bija sava veida krusta karš Spensera izpildījumā. Visās konferencēs, pasākumos un izstādēs viņš aktīvi sludināja nepieciešamību pēc šādas iespējas, akcentējot, ka Microsoft, Sony un Nintendo būtu jāsacenšas ar spēlēm, nevis noslēgtām platformām, kas noteikti nenāk par labu spēlētājiem.

Bija cilvēki, kas sākuma, maigi sakot to visu nosauca par slima suņa murgiem. Taču 2017. gadā tika sperts pirmais solis – Microsoft un Nintendo sadarbība. PC, Xbox One un Switch spēlētāji kopā varēja spēlēt tādas spēles, kā Fortnite, Minecraft u.c. Sony šajā brīdī nonāca slikto puišu lomā, jo ilgi nevēlējas padarīt savu platformu pieejamu un pat padarīja Fortnite kontus pilnībā ekskluzīvus priekš PS4, pat ja biji kādreiz spēlējis uz citas platformas. Vairāk par to šeit. Tagad iespēja visiem spēlēt kopā liekas, kā absolūti normāla parādība. Microsoft bija uz pareizā ceļa. Sadarbības ar to protams nebeidzās, Microsoft izziņojot partnerību ar Sony, kas palīdzēs rast risinājumus mākoņu glabātuvē, spēļu straumēšanā un mākslīgā intelekta izstrādē priekš konsolēm.

Turpinājumā Microsoft Xbox ir padarījuši par visai atvērtu un pieejamu platformu – vairāk integrējot konsoli ar galddatoriem un citām platformām, kā piemēram Android un iOS. Microsoft atteicās no ekskluzivitātes. Tagad lielākā daļa ekskluzīvo spēļu (izņemot Halo 5 un lielāko daļu Forza spēļu) ir pieejamas ari uz PC. Parādot savu nostāju pret ekskluzivitāti tās nav pieejamas tikai Windows Store veikalā, bet arī uz Steam, kā piemēram nesenā Gears of War 5 relīze.

Taču par spīti tam visam Microsoft, jeb precīzāk Xbox, kā brendam trūka paša svarīgākā – daudz labu spēļu, ko izdot pašai kompānijai. Labās ziņas ir tādas, ka arī tam tika atrasts risinājums. Microsoft Game Studios izdevniecību nomainīja Xbox Game Studios un kompānija cītīgi sāka zem savas paspārnes lasīt izstrādātājus. Double Fine, Ninja Theory, Obsidian Entertainment, Playground Games u.c. plaši pazīstamas studijas drīz vien pievienojās Microsoft.

Šeit protams varētu celt trauksmi, ka šadas lietas nekad nav labas, lielās alkatīgās kompānijas nogremdē labus izstrādātājus *khm* EA un BioWare *khm*, taču ir pamats domāt, ka šoreiz šis nebūs tas gadījums. Ninja Theory un Double Fine atkal un atkal ir teikuši, ka Microsoft ir devis viņiem pilnīgu kreatīvo brīvību. Arī Obsidian, kas nesen izlaida The Outer Worlds, kas man un Andrim ļoti gāja pie sirds, šķietami ir darījuši savu lietu, kā vienmēr.

Microsoft ļoti labi apzinās, ka viss ko vairs ir iespējams darīt, ir censties ieviest uzticību spēlētājos, ka pagātnes kļūdas turpat arī paliks – pagātnē. Godīgi sakot, pašlaik viņi dara sasodīti labu darbu un es personīgi ar nepacietību gaidu šo garo un cīņām bagāto gadu kulmināciju jaunajā paaudzē.

Ja esi izlasījis visu – paldies Tev! Dod ziņu komentāros vai šāda veida saturs ir aktuāls un interesants!

Dalīties
Positive SSL
Esam gaisā! Pievienojies!
Strīms pašlaik offline