Nesen īsumā rakstījām par Dungeons un Dragons, kas tas ir un ko viņš ēd. Bet kā tad tas viss sākās, attīstījās, kas ir noticis vairāk, kā 40 gadu laikā? Neticēsiet, bet tas ir jautājums, kas jau tagad, lēnām tiek leģendām un mītiem tīts. Tāpēc mēs šķetināsim šo leģendu priekškaru, lai labāk saprastu spēli un kā tā ir radusies!

Ja skatāmies caur iepriekš minēto priekškaru, tad stāsts ir īss – Dungeons and Dragons ir viena cilvēka panākuma stāsts, kurš ir izdomājis perfektu produktu un spējis to perfekti pasniegt citiem cilvēkiem. Bet tas izklausās pārāk vienkārši, pārāk perfekti, jo izlaižot detaļas bieži viss izklausās daudz labāk un šeit jau spēles vide un vēsture saskarās ar zināmām kopīgām īpašībām. Mums, paveras īsts DnD piedzīvojums ar mīlestību, draudzību, noslēpumiem, nodevību un tēliem, kam liekas, ka viņi dara labu, bet vai tas tā ir un protams tas viss ar maģiju, kā veiksmi.

Priekš tiem, kam negribas, lasīt visus sulīgos un interesantos faktus sagatavoju kodolīgu versiju:

  • DnD radās attīstoties kara spēlēm, attālinoties no karaspēka un koncentrējoties vairāk uz vienu varoni.
  • Gery Gygax sarakstīja detalizētus kaujas noteikumus, ko publicē Chainmail spēlē.
  • Dave Arneson izveido Blackmoor kampaņu kurā izmanto Chainmail cīņas mehānikas papildinot ar lomu spēlēm un noteikumiem, kas to atļautu.
  • Spēles iekšēja pasaule tiek paplašināta ar elementiem no mitoloģijas, vēstures, pop kultūras, fantāzijas novelēm un citiem avotiem, kas sagādā arī ne vienu vien problēmu.
  • Tiek dibināts TSR, kas izplata spēli, tās pirmās desmitgades.
  • 2000. gads spēle tiek izdota zem Wizards of the coast

Skatos joprojām lasi un gribi vairāk, tad lecam iekšā:

TSR (Tactical Studies Rules)

Logo 1974-1979

Esat sveicināti Gary Gygax garāžā, ir 1974 gads. Draugu grupa, kas spēlēja galda un kara spēles, pilnveidojot tās, saraksta pirmos noteikumus Dungeons and Dragons un paši publicē tos. (Gary Gygax, Dave Arneson, Don Kaye, Brain Blume.) Grupa dibina firmu TSR, jeb Tactical Studies Rules, lai varētu izplatīt savas spēles, ko citas firmas nevēlās paņemt savā paspārnē. Es uzskatu ka TSR sākuma modelis bija ļoti vienkāršs hobijisti – hobijistiem, cilvēki, kas tiešām mīlēja to ko dara un vēlējās dalīties tajā priekā ar citiem, un laika gaitā ar to nodrošināt savām ģimenēm iztiku.

Dungeons and Dragons un TSR savu ceļu sāka, aptuveni, vienlaicīgi 1974. gadā. Laika gaitā abi nosaukumi ir kļuvuši par leģendām un vēstures neatņemamu sastāvdaļu. Salīdzinot šos nosaukumus ar leģendām, man nāk prātā šāds salīdzinājums:
Dugneons and Dragons – Leģenda par Fēniksu
TSR – Leģenda par Icarus.

Dungeons un Dragons pirmais gads bija pārsteidzoši veiksmīgs, iztirgojot saražotās 1000 kopijas 10 mēnešu laikā. 1975. gadā 1000 kopijas tika iztirgotas 6 mēnešu laikā, protams saprotot, ka ir uzrakuši zeltu, viņi publicēja vēl 2000 kopijas, kas tika iztirgotas 5 mēnešu laikā. Protams, tad spēles cena bija zemāka, salīdzinot ar tagadējo. Tad par trim bukletiem ar noteikumiem un kauliņiem, kas nepieciešami spēlei, izmaksātu $13.50 ASV dolāru.

Ja kādam liekās, ka turnīri galda spēlēs ir jauna lieta, tad aplūkojiet kara galda spēles ASV 70 gados. Bet pieturoties pie tēmas,lai saprastu cik liela bija Dungeons un Dragons popularitāte, varam paskatīties 1976. gada Gen Con Game Fair notikumu sarakstu. Pirmais publiskais, lielizmēra Dungeons un Dragons turnīrs, tikai divus gadus pēc spēles relīzes. Vai ir kāds ar ko to varam salīdzināt mūsdienās?

1977. gadā saprotot, ka noteikumu slogs liedz spēli sākt jauniem spēlētājiem, spēle tiek atvieglota priekš tiem un tiek izdots DnD Basic. Bet spēlētājiem kam patīk noteikumiem smagāka un bagātāka spēle 1989. gadā tiek palutināti ar papildināto Advanced DnD, jeb ADnD.

Logo 1980-1982

1982. gads noteikti bija ražīgs, bet smags gads, kas atnesa redzamus augļus. TSR sasniedz 20 miljonu dolāru ietirgojumu. Bet lielākais šķērslis ir DnD oriģinalitāte, diemžēl iedvesmai tika paņemti daudzi materiāli no citām kompānijām un rakstniekiem, kā rezultātā ir ļoti liels saraksts ar cilvēkiem, kas iesūdz Dungeons and Dragons tiesā, par autortiesību pārkāpumu un pieprasa izmaiņas izdotajos materiālos! Tas ir arī viens no iemesliem, kāpēc pirmo izdevumu cenas ir ļoti augstas, bet iesaku paskatīties visu tiesas prāvu sarakstu, daži ir acīmredzami, citi nedaudz pārsteidzoši.

Williams TSR

Logo 1982-1991

1985. gads iesākās ar drastiskām pārmaiņām TSR kompānija, kas pēdējos gados ieslīdēja 1.5 miljonu dolāru parādā, lai no tā izmuktu Blume pārdeva savas vadošās akcijas Lorraine Williams. Īsi pēc tam TSR arī pamet Gery Gygax, zaudējot lielu daļu no saviem darbiem.

Williams izmantojot dažādas gudras un interesantas mārketinga stratēģijas, tika ārā no parādiem un pat spēja palielināt spēles popularitāti, bet tas viss krasi apstājās 1995. gadā, kad spēle bija nokritusi no sava populārāko spēļu pjedestāla un iespieda kompāniju stūrī.

Logo 1992-1999

Cenšoties atgūt popularitāti un rosināt spēlētāju pieaugumu tikai veiktas vairākas darbības, kas iespējams veicināja gan firmas pastāvēšanas beigas, gan firmas pārpirkšanu.
Saistībā ar DnD:

  • Tika izveidots projekts Dragon Dice, kura mērķis bija krāt dažādus kauliņus ar dažādām spējām. Spēles mērķa sasniegšanai, bija sākuma komplekts un tad daudz dažādi papildinājumi, kas padarītu noteiktu spēlētāju stiprāku un vairāk garantētu viņa uzvaru.
  • Parasti, kā tradīcija, bija ka Dungeons and Dragons publicē ap 2 grāmatām gadā, bet cenšoties panākt zaudēto popularitāti, tika izlaistas 12 grāmatas, kas stāvēja plauktos un diemžēl tika izpārdotas tikai labākās no visām, pārējās krāja putekļus. Šajā laikā var atrast ļoti daudz apšaubāmus izdevumus.

1997. gadā iesākās ar TSR parādiem. Kompānija nespēja nomaksāt savus rēķinus un izmaksas, printēšanai un noliktavām, kā arī darbiniekiem. Rezultātā TSR tika pārdoti Wizards of the Coast, kas uz to brīdi bija pārņēmuši tirgu ar savu spēli – Magic the Gathering. Bet īsi pēc tam 2002. gadā Hasbro Inc. iegādājās Wizards of the Coast. Te parādās, dzīves skarbā patiesība, izdzīvo stiprākais, vai šajā gadījuma, kam ir vairāk naudas.

Logo 1999-2003

Wizards of the Coast

2000. gadā, spēlētāji sagaidīja 3. izdevumu Dungeons and Dragons, kas iepazīstināja mūs ar tagad labi pazīstamo D20 sistēmu. Interesanti, ka šī sistēma ir visiem pieejama un brīvi izmantojama! Ja kāds grib izmantot un izveidot spēli, stājaties rindā un esat gatavi lielai cīņai, jo pēdējos gados skaits ar spēlēm zem D20 sistēmas ir kļuvis diezgan ražīgs.

2003. gadā Wizards of the Coast pārsteidza spēlētājus ar ADnD 3.5, kas joprojām ir ļoti iecienīta starp spēlētājiem. Tiek uzskatīts, ka šajā versijā vara starp spēlētāju un vadītāju bija diezgan līdzīga, jo bija ļoti daudz noteikumi, kas parūpētos, lai vadītājs nepārkāptu robežas un abas puses spēlei tiktu kontrolētas vienlīdz stingri.

2004. gadā Wizards of the Coast tika publicēts 4. Dungeons and Dragons izdevums. Šoreiz spēle bija daudz taktiskāka, vairāk paļāvās uz dažādiem apkārtējiem apstākļiem, miniatūrām, laukuma u.c. Rezultātā spēle vairāk līdzinājās kara spēlei. Ja tas liekas dzirdēts, tad tā arī ir – Dungeons and Dragons ir atvasinājums no kara spēlēm. Šī versija bija ļoti prasīga spēle no finansiālā viedokļa un laika ieguldījuma, kā arī draugus, kas gribētu viņu spēlēt nebija viegli atrast. Šo versiju var salīdzināt ar Call Of Duty, vai EA biznesa principu – tev ir spēle, bet tev vajag vēl pāris lietas, lai viņu vispār spēlētu.

Saprotot savu kļūdu un ka nezin ko īsti spēlētāji vēlas Wizards of the Coast pieņēma lēmumu izveidot spēles testēšanu, kurā piedalījās 75000 spēlētāji. Tas nenozīmēja, ka spēle ir gatava, jo pēc tam līdz spēles publicēšanai pagāja 2 gadi, lai pilnveidotu, ieklausītos un noslīpētu spēli un spēlētāju vēlmes. Un tā 2014. gadā Dungeons and Dragons 40 gadu jubilejā tika publicēts 5. izdevums. – “Ievieto jebkuru videospēļu kompāniju te” Varbūt Jums jāpamācās ir no galda spēlēm?

Interesanti fakti, kuros ir vērts iedziļināties:

  • Dungeons and Dragons animācija 1983-1985
  • Dungeons and Dragons noveles
  • Dungeons and Dragons video spēles – Ticiet man par šo Jūs gribat zināt vairāk un iespējams dažas lietas pat Jūs pārsteigs!
  • Dragon Dice – Cita spēle, bet tik ļoti saistīta, ka nevaru nepieminēt.
  • Dungeons and Dragons galda spēles.
  • Žurnāli “Dragon” un “Dungeon” – Jā, tie ir divi atsevišķi.
  • Orģinālā spēle tika pārdota līdz 1979. gadam, bet vēlreiz izdrukāta 2013. gadā (Tāpēc nebaidāties, ja rodas pārpratumi noteikumos un labāk pajautāt kurus noteikumus izmantos vadītājs.)
  • Dungeons and Dragons Filmas – Jā ir vairākas.
  • Vecās Dungeons and Dragons officiālas reklāmas, kas reklamēja spēli ir diezgan interesantas.
  • Kā arī Jaunā Renault reklāma, izmanto tēlus no iepriekš minētās animācijas.
2013. gadā pārdrukātais Orģinālais Dungeons and Dragons

Dungeons and Dragons – kontroversijas!

Lieli panākumi un apšaubāmais saturs pievērsa ne tikai lielu spēlētāju skaitu, bet arī lielu kontroversiju un problēmas no vecākiem un reliģiskajām grupām. Ja mūsdienās tās ir video spēles, kas tiek vainotas pie daudzām lietām, kas notiek ar jauniešiem, tad pāris gadus atpakaļ, tās bija galda spēles. Viena no populārākajām bija DnD, kas arī nokļuva zem uguns.

Lielākās kontroversijas nāca no vecākiem un kristiešu grupām, kas sludināja ka DnD ir vainīgs pie pašnāvībām, slepkavībām, saistīts ar raganām, dēmoniem, melno maģiju un nepiedienīgām ilustrācijām. Tas ietekmēja ne tikai pašu spēli, bet visus spēlētājus jo tie tika nomelnoti ar šiem pašiem pārmetumiem.

Pārsvarā Dungeons and Dragons tika pasniegta kā spēle un instruments kas veicina pašnāvības, slepkavības. Spēlētāji nodarbojas ar buršanos un sātanismu, kā arī pielūdz citus dievus. Protams arī attēlotās ilustrācijas spēlē tika pielīdzināti pornogrāfijai. Atverot tagad grāmatas, gandrīz nekas no tā nav palicis, bet ja atveram vecās grāmatas tad meklējot var atrast, kas nepatika vecākiem u.c. Protams tas nebija tēmēts tikai uz DnD, bet uz visu RPG žanru kā tādu. Diemžēl arī tas nebija nepamatoti, jo spēle tika ļaunprātīgi izmantota, kā iesaukšanas instruments dažādās sektās. Kompānija vienmēr pret šo tematu ir izturējusies ļoti saudzīgi un cenšoties nākt pretī nomainīja ļoti daudz materiālus kā arī pievienoja brīdinājumus – tikai pieaugušajiem.

Dark Dungeons no Jack T. Chick, meitene tiek iesaistīta wicca caur “kulta apmācību”, ko viņa ieguva kamēr spēlēja Dungoens and Dragons. Pēc tam meitene pievērsās Kristietībai un sadedzināja visus materiālus saistītus ar DnD, jo visiem spēlētājiem ir garantēta elle!

Ja ir interese un paskatīties, kā šie notikumi tika sagrozīti un sabiezināti, te ir nedaudz vairāk lasāmā ko varat ļoti viegli atrast.

  • Mazes and Monsters – 1981. gada novele
  • Mazes and Monsters – 1982. gada filma
  • Skullduggery – 1983. gada filma
  • The Dungeon Master – 1984. gada novele
  • Patricia Pulling un viņas firma BAAD – Bothered About Dungeons & Dragons
  • 1985. gadā aizgāja tik tālu, ka spēle nonāca 60 minūšu segmentā, kur vairāki vecāki vaino viņu bērnu rīcībā Gery Gygax un Dungeons and Dragons
  • The Catechism of the New Age: A Response to Dungeons and Dragons – Divi mācītāji Peter Leithart and George Grant.
  • Lieth Von Stein 1988.gads – Raksti no avīzēm un ziņām
  • Honor Thy Mother 1992. gads – Filma
  • Cruel Doubt  1992 . gads – Filma
  • Straight Talk on Dungeons and Dragons – Diezgan daudz, bet interesanti raksti no William Schnoebelen 1989. gads (Personīgi manuprāt viss “unikālākais” avots..)
  • Lielākās problēmas īstenībā kompānijai bija ar tiesisko pusi tiešā sakarā ar citām kompānijām, ja interesē, tad pameklējat “Licensing and trademark violations TSR”

Protams tikpat cik esmu uzskaitījis kontroversijas saistītas ar DnD, es varu uzskaitīt īstus pētījumus, kas pierāda, ka iepriekš minētie raksti un autori ir kļūdījušies un nav pamatojušies uz faktiem, vai precīziem pētījumiem.

Papētot pirmo DnD un tagad redzēsiet lielu atšķirību gan zīmējumos, gan citās vietās oficiālajās spēlēs, jo tas tika izmainīts. 1989. gadā AD&D 2. izdevums speciāli tika attīrīts no lietām, kas veicināja negatīvu publicitāti: saistību ar dēmoniem, velniem, seksuālas ilustrācijas, spēlējamus ļaunus tēlus, kā piemēram Assassins un Half-Orcs. Bet tas bija tikai uz gadu, jo daudzas lietas atgriezās 1990. gadā un vēl vairāk 2000. gadā ar 3. izdevuma parādīšanos, bet jau tika reklamētas ar uzrakstu “For Mature Audiances Only”, jeb Tikai priekš pieaugušajiem.

Tas viss ir mazs ieskats, kam šī spēle ir gājusi cauri. Un pat zemākajā punktā spēle bija populāra un augoša. Tagad spēle atkal ir cilvēku redzes lokā un daudziem tas ir jaunatklājums, bet tas nav nekas jauns. Tā ir spēle ar bagātu un interesantu vēsturi un vēl bagātāku spēlētāju pulku. Ja jūs domājat, ka DnD nav Jums paskatāties, kas ir spēlētāji un kas agrāk ir spēlējis DnD, tagad viņi visi atgriežas pie spēles, jo spēle tiek vairāk pieņemta un pretrunas ap to sāk pazust. Šī spēle apvieno visus cilvēkus, kas to spēlē, neskatoties un dažādību un katra cilvēka īpašībām un tāpēc tāpat kā pagājušajā rakstā, mudinu izmēģināt kādu partiju, vai painteresēties noskatoties kā citi cilvēki spēlē.