Spēles kopiju apskatam nodrošina Playstation Latvia.

Moonlight Tower

Laikam nebūtu gluži pareizi Dreams saukt par spēli. Jā, šajā “spēlē” atradīsim daudz dažādu lielu un mazu spēļu. Pilnīgi visu sākot no Captain Toad iedvesmota platformera beidzot ar pamatīgām Final Fantasy iedvesmotām, masīvām spēlēm, ar visu pieredzes krāšanu un līmeņu attīstīšanu. Lai arī ļoti atšķirīgas, katrai no šīm spēlēm ir viens kopsaucējs – instrumentu kolekcija zem nosaukuma Dreams.

Izstrādātājs: Media Molecule
Izdevējs: Sony Interactive Entertainment
Relīze: 2020. gada 14. februāris
Cena: €39.99

Spēli izstrādā Media Molecule, studija ko iespējams zināsi ar tādām spēlēm kā LittleBigPlanet. Arī Dreams ļoti daudz aizņemas tieši no LittleBigPlanet. Varam veidot un dalīties ar savu veikumu, gan spēlēt citu darbus. Pašā pamatā Dreams ir spēle programma?!, kas dod pieeju visai vienkāršotiem, taču ārkārtīgi spēcīgiem instrumentiem, kas ļauj izstrādāt pašam savas spēles, animācijas, ainas, mākslu. Ierobežot spēs vienīgi paša iztēle.

Arts Dream

Spēle ir ne tikai instrumentu kolekcija, tā ļauj izspēlēt, aplūkot un pat rediģēt citu cilveku veikumu. Gluži, kā tāds savdabīgs sociālais tīkls. Tikai priekš PlayStation lietotājiem. Teikt, ka spēle dod pilnīgu brīvību fantāzijai varbūt ir klišejiski, taču Dreams ir šīs frāzes definīcija. Es pat nebaidītos teikt, ka te ir potenciāls nākamajam Minecraft veiksmes stāstam.

Pašos pamatos Dreams dalās divās daļās. Dream Shaping ļauj spēlētājam pašam izpausties un veidot savus “sapņus”. Tas sākumā var šķist biedējoši un ārkārtīgi sarežģīti, taču spēle piedāvā lērumu ar dažādām pamācībām. Tās ir gan praktiskas, gan ar ierunātiem video rullīšiem. Vai abiem reizē!

Art’s Dream ir demo tam, ko pats vari izviedot

Dream Surfing savukārt ļauj apskatīt un izspēlēt citu cilvēku veidotos darbus. Šeit atradīsim arī pašas studijas izstrādātos materiālus, tajā skaitā Arts Dream, kas principā kalpo kā spēles galvenā kampaņa vai stāsta režīms. Šeit spēles izstrādātāji ir paši ķērušies vērsim pie ragiem, pilnībā izmantojot pašu izstrādātos instrumentus un radot savu spēli ar tiem. Studijai bija pieejami tie paši rīki, kas ir pieejami pārējiem. Nu un protams komanda prasmīgu spēļu izstrādātāju, kas paši šos instrumentus ir izstrādājuši!

Arts Dream

Art’s Dream ir aptuveni divas stundas garš stāsts par mūziķi, kas aizgājis no savas grupas, sadedzinājis visus tiltus un sadusmojis draugus. Pats Art’s Dreams geimplejs gan nav tik depresīvs. Drīzāk visai pacilājošs, krāsains un reizēm komisks.

Šīs trīs daļas koncentrējas uz dažādām geimpleja mehānikām. Viena no tām atrāda iespējamos cīņas mehānismus, otrā ir platformeris, kurā kontrolējam robotu un trešā ir klasisks point & click piedzīvojumu spēle, kas papildināta ar dialogu un izvēlēm. Spēles gaita sastāv no visiem minētajiem elementiem, jauktā secībā. Ainas atstāj pamatīgu iespaidu, vēl jo vairāk tādēļ, ka tās ir papildinātas ir ausīm baudāmu mūziku. Tas viss noslēdzas ar iespaidīgu finālu. Šīs abstraktais, bet tik ļoti patīkamais piedzīvojums ir lielisks demo, tam ko Tu, kā spēlētājs pats vari paveikt izmantojot šos intuitīvos instrumentus.

Arts Dream

Intuitīvi, bet sarežģīti

Ja pēc augstāk teiktā, esi gatavs skriet, pirkt un sākt izstrādāt savas spēles iekš Dreams – nāksies Tevi nedaudz apbēdināt. Lai arī Dreams instrumentiem ir ļoti intuitīvs dizains, diezvai izdosies sākt veidot tādus mākslas darbus, kā Art’s Dream uzreiz. Es teiktu, ka iespējams pat pēc gada nē. Ja vien neesi spēļu izstrādātājs un/vai mākslinieks ar stāžu.

Instrumenti fantāzijai

Kad sākumā pats pieķēros pie savu ainu izstrādes, milzīgais daudzums iespēju šķita visai biedējošs. Es noteikti neesmu un nebūšu tāds vienīgais, jo ja Tevi ierobežo vien iztēle, instrumentiem ir jābūt visai sarežģītiem. Arī izstrādātāji to lieliski apzinās, tādēļ Dreams piedāvā pamatīgu lērumu ar pamācībām. Tās detalizēti izstāsta par pilnīgi katru pieejamo opciju, tās pielietojumu un tehniku. Iemācīsies ne tikai instrumentu nozīmi, bet arī tādus pamatus, kā spēles vadību.

Vadība man bija lielākā problēma. Var izvēlēties trīs dažādas opcijas – Dualshock 4 pults, Dualshock 4 Motion Control un Playstation Move pultis. Man pašam ir pieejams vien Dualshock 4, tādēļ varu komentēt tikai par tiem. Taču uzreiz gribu teikt, ka pēc internetā redzētā, Move pultis esot ērtākais veids, kā darboties iekš Dreams.

Impijs

Kas attiecas uz pašu Dualshock 4, izmantojot kustību sensoru, ātri sāc just tā nepilnības. Pirmkārt jau nav ērti kustināt kursoru, jeb Impy. Regulāri nākas to “kalibrēt”, jo tas ātri vien pamanās aizbīdīties prom no ekrāna robežām. Pēc pāris stundu cenšanās sevi piespiest lietot kustību sensoru tomēr nolēmu pamēģināt klasisko podziņu versiju. Atpakaļ neatgriezos. Visu var darīt daudz precīzāk, vienīgi nākas atcerēties lērumu pogu kombināciju, lai efektīvi izmantotu īsceļus, nevis censtos atrast īsto pogu uz ekrāna. Jebkurā gadījumā abos variantos ir grūti būt ļoti precīzam un te noteikti iederētos peles un tastatūras atbalsts.

Citas pamācības atkal nosedz tādas lietas, kā krāsošana, personāžu animēšana un līmeņu veidošana. Pamācības ir iedalītas kategorijās – beginner, advanced, intermediate un meistarklases. Šeit atradīsiet pilnīgi visu, kas nepieciešams video spēles izstrādei uz Dreams platformas. Tik tiešām daudz informācijas. Tas attiecīgi arī nozīmē, ka nāksies ziedot ļoti daudz laika, lai šīs lietas apgūtu. Viennozīmīgi palīdz tas, ka pamācības ir patīkami skatīties un izpildīt. Nevienu brīdi nerodas sajūta, ka no Tevis sagaida kādas priekšzināšanas, taču advancētakiem lietotājiem, vismaz sākumā varētu pat palikt nedaudz garlaicīgi. Tas ir kā veidot spēles izmantojot Bethesdas Creation Tools vai Unity dzini. Tikai interesanti un palīdz kārtīgi izprast, cik patiesībā ir grūti izstrādāt spēli no A līdz Z.

Goku un Mr. Krabs!

Spēlētāju kopiena ir galvenais dzinis

Kad beidzot esam nolēmuši saslapināt kājas savā projektā, arī te izstrādātāji nāk talkā. Dreams satur kolekciju ar lietām, ko izmantot savu spēļu izstrādē. Starp tām atradīsim mūziku, personāžus, ēkas un daudz ko citu. Ir iespēja izmantot arī citu spēlētāju veikumus, kuri tos ir augšuplādējuši Dreams serveros.

Dreams balstās uz spēlētāju / izstrādātāju kopienas un to mijiedarbību. Ir cilvēki, kas nevēlas veidot spēli, taču viņi ir izcili mākslinieki un mūziķi. Savus darbus tie pievieno kopējai kolekcijai, kur tos savukārt kāds spēles izstrādātājs var izmantot savā līmenī. Ļoti liela daļa no jau esošajiem projektiem iekš Dreams patiesībā ir sadarbība starp vairākiem spēlētājiem. Reti kurš no lielajiem projektiem ir izstrādāts tikai ar viena cilvēka darbiem. Lai cik banāli tas nešķistu, šī ir lieliska motivācija turpināt apgūt Dreams instrumentus.

Dreamiverse

Protams, pastāv pavisam reāla iespēja, ka radošums nav Tavs lauciņš. Tad ir iespēja izšķirstīt milzīgu bibliotēku ar pabeigtiem darbiem no citiem izstrādātajiem. Protams labākajās video spēļu tradīcijās atradīsim lērumu rīmeiku, ar populārākajām video spēļu sejām, kā piemēram Soniku, Mario, Crash Bandicoot un pat Sneiku no Metal Gear Solid. Atliek vien sameklēt sev interesējošo un to uzreiz ir iespējams spēlēt.

Dreamiverse Dash

Viss lielāko iespaidu uz mani laikam atstāja Ghost of Tsushima treilera atveidošana iekš Dreams. Foršākais ir tas, ka to pat ir iespējams spēlēt. Ir pat atceltās Silent Hills versija! Protams gluži, kā citos kopienu uzturētos projektos atradīsim arī lērumu nejēdzību, taču tā ir visai mazsvarīga problēma. Lai īpaši izceltu labākos darbus Media Molecule pat ir izveidojuši ikgadēju pasākumu zem nosaukuma Impy Awards. Domājiet par to kā par Dreams Oskariem.

Atrast šos darbus arī ir visai viegli. Ir iespēja meklēt pēc nosaukuma, žanra, veida, kā arī izvēlēties no īpaši sagatavotas listes, kas ir pielāgota katram individuāli, balstoties uz spēlētā vēsturi. Ja neesi drošs par to, ko spēlēt, ir Autosurf opcija. Visprecīzāk to laikam varētu raksturot kā Youtube automātiskās atskaņošanas funkciju, kad katra video beigās sākas cits.

Vērtējums

Dreams, nu jau vairāk kā gadu, bija Early Access programmā un mazā kopiena, ko spēle ir savākusi, ir paveikusi pamatīgu darbu. Tagad pēc relīzes šī kopiena aug un reizē aug arī projektu apjomi, kas attiecīgi nozīmē vairāk satura Dreams spēlētājiem. Dreams ir kaut kas unikāls. Es sākumā vairījos to saukt par spēli, jo tā ir platforma, kas ļauj izprast video spēļu veidošanas pamatus un patiesībā arī pilnībā tos apgūt. Prezentācija ir ļoti pievilcīga, pamācības ir izzinošas un noderīgas. Tā ir vieta kur izpaust savu radošumu un nebaidīšos teikt, ka šī ir viena no visu laiku interesantākajām un inovatīvākajām relīzēm. Vēl vairāk pārsteidzoši ir fakts, ka to visu ir iespējams paveikt uz mājas konsoles jeb PS4.