Vai Tev kādreiz ir bijusi doma, kas notiktu, ja Tu nonāktu jūras vidū uz 2×2 izmēra koka dēlīšu plosta, un vienīgais rīks Tev būtu āķis, kuru var mest jūrā un ar to vilkt ārā atkritumus, kuri lietderīgi ekspluatācijai? Vai Tu varētu izdzīvot? Manuprāt, tas ir sasodīti grūts process, bet labā ziņa ir tā, ka Tev pašam ir iespēja noskaidrot atbildi. To un daudz ko citu piedāvā jūras izdzīvošanas simulators “Raft”. Lecam iekšā, vai man vajadzētu teikt…lecam virsū!?

Izstrādātājs: Redbeet Interactive
Izdevējs: Axolot Games
Relīze: 2018. gada 23. maijs
Cena: €19.99

“Raft”, kā patiesa videospēle, nonākšanu geimeru rokās piedzīvoja 2018. gadā ar “early access” relīzi (īstenībā “Raft” kopš 2016. gada atradās itch platformā, kā pavisam primitīvs videospēles prototips). Tiesa apskatu izlēmu veidot tikai tagad. Iemesls vienkāršs – lai gan spēle joprojām atrodas “early access” programmā, izdevēji ir mērojuši tālu ceļu, un tā uz doto brīdi ir super spēlējamā stāvoklī, tas ir, gandrīz bez jebkādām tehniskām problēmām. Kā arī satura ziņā tā krietni attīstījusies.

Atveram acis…

Visapkārt tikai ūdens – tāds skats paveras spēles sākumā. Mēs pamostamies uz plosta ar āķi rokā un bez nojausmas, kā tur nokļuvām. Pirmais uzdevums ir paplašināt plostu ar amatniecības sistēmas palīdzību. Uzdevuma veiksmīgā izpildē mēs izveidojam arī mazu grilu un ūdens filtrēšanas ierīci, jo izsalkuma un slāpes stabiņi, kā jau īstā izdzīvošanas simulatorā, ir sastopami arī šeit. Grūtības pakāpes izvēle noteiks izsalkuma un slāpju iestāšanās ātrumu. Ja izvēlēsies pašu grūtāko pakāpi, rēķinies ar pastāvīgu šo vajadzību pārvaldību un normalizēšanu.

Tālāk spēle rit savu gaitu – plosts top lielāks (uzmanies no riebīgās haizivs, tā tavu plostu regulāri grauzīs gabalos, samazinot tā izmērus), tiek atklātas jaunas amatniecības receptes un, protams, arī salas. Salas ir kritiskas spēles gaitas attīstībai. Tajās iegūtie resursi ļauj atklāt tādas receptes, kas, realizētas ar amatniecības palīdzību, mūs palēnām ievedīs stāsta pamatos.

Jā, sandbox izdzīvošanas simulators ar pa pasauli izmētātiem pavedieniem, kuri pakāpeniski atklāj, kas tad īsti notika? Kā mēs nonācām uz plosta ar četru koka dēlīšu pamatu?

Stāsts nav dziļš, bet darīšu jums zināmu, ka sižeta attīstības gaita diktēs jūsu izdzīvošanas elementu daudzumu un variāciju – ja vēlies iegūt maksimāli daudz dažādu rīku, mēbeļu vai vienkārši vairāk dekorāciju, iesaku neatlikt stāstu otrā plānā. Turklāt, ja atliksi, spēle kļūs garlaicīga diezgan ātri.

Lai gan stāstīju par satura daudzveidību, kā “lietu” pie kuras ir paveikts daudz, tagad mazliet jūs apbēdināšu. Sasniedzot noteiktu punktu stāstā, jums tiek pavērta iespēja apmeklēt lielās salas (ir divu izmēru salas – mazās, kuras pieejamas jau pašā sākumā, un lielās). Tajās lielākoties iegūstams viss tas pats, kas mazajās, taču palielinātā kvantitātē. Šad un tad, protams, sanāk uzdurties jaunām lietām, jauniem spēles elementiem, bet arī to sastapšanai reiz pienāk gals.

Lūk, kā jau minēju, attīstot stāstu, attīstās spēles elementu daudzums, tomēr problēma ir tajā, ka uz doto brīdi stāsts nav pietiekami “izstiepts”, tātad arī stāsta salu (stāsta salas ir tās, kurās atrodamas piezīmes – savācot piezīmes, sižeta izpratne top skaidrāka) nav nemaz tik daudz. Vēlos sacīt, ka, stāstam beidzoties, beigsies arī jaunu elementu atklāšana – to vienkārši vairāk nebūs.

Neskatoties uz to, laiks, kuru ar interesi pavadīsi okeāna pētīšanā, atklājumos un izklaidē viens pats vai ar draugiem, būs garantēti vismaz trīskārtīgi lielāks, ja salīdzinām spēles tagadējo stāvokli ar pieticīgo sākumu.

Cerības nākotnē ievieš arī izstrādātāji, kuri spēles katru nākamo ielāpu veido labāku par iepriekšējo. Vismaz līdz šim tā ir bijis.

Aicini draugus, jo tehnisko problēmu nav!?

Spēles izbaudīšanai nepietiek tikai ar saturu tajā. Liela loma ir tavai izvēlei – viens vai ar draugiem? Te nu, liekot roku uz sirds, patiesība ir tajā, ka izdzīvošanas spēles, kurām pieejama daudzspēlētāju opcija, sniedz labāku pieredzi un atmosfēru, kad tā tiek pienācīgi izmantota. Iesaku potenciālajiem “Raft” plostotājiem (“plostotājiem” – arī alkohols līdz galam neaizstās spēles biedru :D) nekautrēties un pieaicināt kādu draugu vai varbūt atrast kādu ar tiešsaistes palīdzību.

Viens pats arī var spēlēt, bet putnu čivināšana, viļņu mierīgā trakošana un vēja brāzmu radītā atslābinošā atmosfērā spēj nogurdināt ļoti ātri, it īpaši ņemot vērā pietiekami vienveidīgo spēles darba (grind) dabu.

Kur tad bez tehniskajām problēmām?! Tiešām, kur tagad iet, ko darīt? To gandrīz nemaz nav! Personīgi es nospēlētajā laikā pieredzēju TIKAI vienu spēles mehānisko defektu iekš savas pasaules, kas bija neveiksmīga taustiņu kombinācijas izpilde, man esot zem ūdens. Taisnību sakot, neņemos teikt, ka tādu vispār nav. Forumos pavācot informāciju, pa kādai problēmai atradās. Piemēram, dažubrīd, ja esi uzbūvējis nenormāli lielu plostu (tādā gadījumā jau kuģi), manāma salīdzinoši “pieklājīga” negatīvā ietekme uz veiktspēju.

Tik un tā, ja problēmas ir jāmeklē internetā nevis jāpiedzīvo pašam, manā pierakstu blociņā tas ir cepums izstrādātājiem.

Pie tehniskajām lietām vietā ir pieminēt minimālās tehniskās specifikācijas – ja tām nepievērsīsi pietiekamu uzmanību, un tavs dators nav paredzēts spēļu spēlēšanai, tad kārtīgi vari iebraukt auzās. Nepārprotami, ņemot vērā vizuālo noformējumu, pēc NASA kompjūteriem nepieciešamība nebūs. Galvenais esi prātīgs, veicot spēles iegādi, un lasi pieprasīto specifikāciju sadaļu.

Kvalitatīva mūzika un simpātisks dizains

Par atmosfēru jau minēju, bet grēks to nepieminēt vēlreiz. “Raft” priecē ar ļoti ticamiem izdzīvošanas elementiem, bet lēnā, mierīgā spēles gaita to vien pieprasa, kā melanholiskās mūzikas klātbūtni. Ik pa brīdim tai parādoties, tā mijas ar dažādiem apkārtnes radītiem skaņu efektiem. Mijiedarbojoties ar šiem skaņu efektiem, tiek radīta “Minecraft” kvalitātes atmosfēra. Līdz ar to mūzikas un skaņu kombinācija ir veiksmīgi izdevusies. Geimeri var mierīgi pavadīt laiku – tikai neaizmiedziet pie datora!

Vizuālā noformējuma ziņā negaidiet nedz “Minecraft”, nedz reālistiskākās izdzīvošanas spēles attēlojumu. “Raft” aizņemas no vairākām citām līdzīgām partnerēm industrijā. Lietotāja interfeiss mazliet atgādina “Minecraft” piedāvāto, bet kopējais grafiskais noformējums – “Firewatch”. Kopumā šo stilu sajaukums rada simpātisku dizainu – pārbaudītu vērtību veiksmīgu sajaukumu.

Vērtējums

Godīgi sakot, spēle padevusies itin labi, un, lūkojot cik cītīgi pie tās tiek strādāts, skats uz nākotni ir cerību pilns. Esmu pārliecināts par kompānijas darbaspēku, tā kvalitāti un spēles līdz galam nepabeigtās idejas milzīgo potenciālu. Ja tev un taviem draugiem izdzīvošana ir asinīs, spēli noteikti iesaku, pretējā gadījumā, labāk palūkot “Youtube” platformā pieejamos gameplay video un nolemt, vai koncepts pats par sevi ieinteresē?