Assassins Creed ir jau 12 spēle iekš galvenās sērijas, ko izstrādā Ubisoft. Īsu laiku atpakaļ viens no jaunākajiem Ubisoft veikumiem lika man smagi vilties. Vai tā pat būs arī šoreiz? Jaunās Assassins Creed spēles manī izraisa dalītas emocijas. Man vairāk patika, nekā nepatika Origins un man vairāk nepatika, nekā patika Odyssey. Kur šajā skalā īsti ierindojas Valhalla?

Video apskats

Izstrādātājs: Ubisoft Montreal
Izdevējs: Ubisoft
Relīze: 2020. gada 10. novembris
Cena: €59.99 par bāzes versiju

Aizraujošs, bet ļoti garš stāsts

Spēli uzsākam kā vikingu karotājs Eivors, kura dzimumu varam izvēlēties gandrīz spēles sākumā un brīvi to mainīt spēles gaitā. Ir opcija izvēlēties abus… un tam pat ir sižetisks pamatojums, ko es īsti negribu spoilot. Sižeta kampaņa šoreiz noteikti būs spēles stiprā puse, ja neskaita to daļu, kur būs nepieciešams ap 50-60 stundām, lai pabeigtu tikai to, nenodarbojoties ar blakus lietām. Šoreiz man galvenais stāsts tiešām gāja pie sirds un ņemot vērā to cik ļoti Ubisoft pēdējā laikā mēģina iet The Witcher pēdās ar Assassins Creed sēriju, labākajās tradīcijās galvenais kvests sastāv no daudziem mazāk kvestiem, kas vijās cauri visai spēles kartei kopā ar individuāliem un atsevišķiem stāstiem. Protams šie mazie, reizēm arī lielākie stāsti, pamazām veido kopējo naratīvu un noliek visu savos plauktiņos.

Bija brīži kurus es labprāt izgrieztu no spēles, jo tie likās lieki un īpaši jau tā garo stāstu nepapildināja. Karte ir izdalīta vairākās lokācijās, kurās tad arī šo stāstu kopumu piedzīvosim. Katra kvesta līnija būs vismaz 2 stundu garumā, taču biežāk tās stiepsies līdz pat 4 stundām. Ir nedaudz vairāk kā ducis šo lokāciju un kopā tas viss veido jau minētās 50-60 stundas.

Viena no manām lielākajām problēmām ar Odyssey bija piespiestie, garlaicīgie sidekvesti ar monotonajiem, neinteresantajiem personāžiem, bez kuriem nekā nevarēja iztikt. Šeit tādu sidekvestu īsti nav, bet par to nedaudz vēlāk. Toties stāsts ir pilns ar dažādiem un ļoti labi nostrādātiem personāžiem. Šķiet, ka šeit ir atmaksājies tas papildus gads, ko Ubisoft nolēma paņemt spēles izstrādei. Atšķirībā no tās pašas Odyssey, šeit viss šķiet unikāls – gan personāži, gan ainas, gan vietas, gan stāsti. Iepriekš ļoti daudz sanāca sastapties ar pārkopētiem elementiem. Kopumā sižets tik tiešām bija labs un interesants. Problēma bija garumā. Pēc 40 stundām spēlē reāli nācās sevi piespiest iet uz priekšu. Ja spēle pagarina laiku ar lietām kuras nav obligātas – viss ok, bet ja sižets tiek izvērsts tik garā sāgā, lai cik labs tas būtu, būs brīdis kad apniks. The Witcher, starp citu, skāra tā pati problēma.

No Stealth uz Action RPG

Ubisoft ir likuši pamatīgu akcentu uz RPG elementiem. Mums paveras dialogu opcijas kuras ietekmē harizmas punkti, atslēdzot alternatīvas opcijas, kā arī ir iespējams ietekmēt atsevišķu scenāriju iznākumus, kā piemēram ļaut kādam aiziet ar savu dzīvību vai nogalināt turpat uz vietas. Izklausās pazīstami? Tas nav viss. Mums būs pieejami arī izmeklēšanas scenāriji, kuros vadoties pēc pavedieniem nāksies nonākt pie secinājumiem un atrisināt mīklas. Šeit gan ir mazs pavērsiens, ļaujot mums nenodarboties ar izmeklēšanu un norādīt ar pirkstu uz it kā vainīgo. Šis ir interesants moments, jo no vienas puses spēle respektē tavu laiku, ļaujot izlaist atsevišķus elementus, bet tajā pašā laikā uzmet vājprātīgi garu galveno stāstu.

Geimpleja ziņā arī esam piedzīvojuši pamatīgus uzlabojumus. Spēle nevienu brīdi neliek darīt to, ko nevēlies. Atšķirībā no Odyssey, kas bija pilna ar obligātiem sidekvestiem, šeit varam koncentrēties tikai uz galveno stāstu un neko citu. Tas protams nenozīmē, ka spēles pasaulē nav ko darīt. Kā jau ierasts Ubisoft spēlēs, tā ir pilna ar aktivitātēm un atzīmēm. Kas ir vēl foršāk, mēs principā saņemam pieredzes punktus par gandrīz jebkuru aktivitāti spēlē. Nenāksies vairāk saskarties ar, kā es to nodēvēju, MMO tipa graindu.

Līmeņgeita ir beigusies

Pazudusi ir vēl viena tracinoša Odyssey lieta – līmeņu ierobežošana. Pirmkārt jau galvenais sižets vairs nav noslēgts aiz “esi tik spēcīgs, lai brauktu ar šo atrakciju” kā rezultātā nācās doties meklēt citas aktivitātes, lai varētu šo līmeni sasniegt. Otrkārt arī pretinieki vairs neaug kopā ar spēlētāju. Tā vietā karte ir sadalīta reģionos un katrs no tiem būs ar aptuveno Power Level kritēriju. Šī daļa varbūt izklausās nedaudz pēc Odyssey, bet progresējot cauri galvenajam stāstam ar laiku varēsi tikt galā ar jebko. Darot papildus Eivoru padara par nāves mašīnu, kas iet cauri pretiniekiem kā karsts nazis sviestam.

Power Level ceļas krājot pieredzes punktus un pretī saņemot talantu punktus, kurus tad varam izvietot pēc sirds patikas. Talantu koks iedalās trīs kategorijās – Wolf, Raven un Bear. Katrs no šiem koncentrējas uz konkrētu spēles stilu – stealth, melee un ranged, bet vislabākos rezultātus iegūsim visu miksējot. Ar laiku ir iespējams atslēgt pilnīgi visu, taču tas prasīs ļoti daudz laika. Talanti gan varēja būt nedaudz interesantāki, jo pamatā tie ir pasīvi personāža statistikas rādītāju palielinātāji, kā +health, +damage utt. Katrā nodaļā būs pa vienai prasmei, kas uzlabos Eivora dzīves un cīņas kvalitāti.

Bez talantiem ir arī dažādas prasmes, kuras atslēdzas meklējot cauri pasaulei izkaisītas grāmatas. Dažas atslēgsim progresējot cauri sižetam, taču absolūto vairākumu ar visiem uzlabojumiem atslēgsim vien speciāli tos medījot. Medīt nāksies arī pasaulē izmētātos dārgumus, kuri šoreiz būs noslēpti aiz kāda galvas mežģa. Tas izpaudīsies, kā slepenu eju atrašana, mīklu risināšana vai barjeru apiešana. Atrisināt šīs lietas protams palīdzēs Eivora krauklis, kas jau ir kļuvusi par ierastu spēles sastāvdaļu. Spēli nedaudz vairāk arī atdzīvina iespēja izslēgt HUD elementus, kas nozīmē ka nāksies vien paļauties pašam uz sevi, lai ko atrastu. Tas vēl vairāk paildzina spēli taču vienlaicīgi padara to interesantāku. Ierobežotā laika dēļ, gan tikai nedaudz paspēlējos ar šo opciju un pietaupīšu to ejot spēli otrreiz.

Katrā rokā pa vairogam? Kāpēc nē?

Cīņas mehānismi šajā spēlē ir izcili. Es zinu ka būtībā Assassins Creed ir par klusu, nemanāmu pretinieku likvidāciju, taču tie nebūtu vikingi bez brutālām, asiņainām, ekstremitāšu zaudējošām cīņām atklātā laukā, plecu pie pleca ar saviem vikingu brāļiem un māsām. Šeit tas viss ir. Cīņas elementi šķiet šoreiz varētu raksturot kā kaut ko starp Dark Souls, Witcher un hack’n’slash krustojumu. Ir izturības līnija, kas ļauj izvairīties no sitieniem, taču krītas arī katru reizi kad netrāpi. Ir iespējams atvairīt pretinieka sitienu tūlītēji apdullinot to un ļaujot izpildīt “finišerus”.

Vienlaicīgi katrā rokā ir iespējams turēt pa vienam ierocim, vai pat pa vienam vairogam… jo kāpēc gan ne? Vienlaikus ir pieejamas četras prasmes gan tuvcīņai gan šaušanai ar loku. Atskaitot dažus momentus, pārsvarā visu spēli ir iespējams izspēlēt stealth režīmā, tiekot no pretiniekiem vaļā pa vienam. Šī noteikti ir spēles stiprā puse. To visu sakot, es tik un tā izvēlējos skraidīt apkārt ar savu uzticamo loku, reti kad iesaistoties tuvcīņās.

Kas attiecas uz vājiem elementiem – pirms relīzes skaļi tika cilāta iespēja uzbrukt fortiem un pilīm. Darot to pirmo reizi, tas varbūt atstāj kaut kādu iespaidu, bet pārsvarā tu dari sekojošas lietas – nones vārtus, paskrien visiem garām un nogalini bosu. Līdzīgi gan var izteikties par daudziem skriptētiem spēles scenārijiem. Par brīnumu šoreiz spēle atveras tieši nepiespiestā atvērtās pasaules gaisotnē. Diemžēl no šī izvairīties nevarēs, ja vēlies spēli pabeigt.

Bosu cīņas svārstās no smieklīgi vieglām līdz diezgan sarežģītām, īpaši ja spēle uz augstākas sarežģītības, kur viens sitiens var maksāt lielāko daļu Eivora dzīvības līnijas. Bosu cīņas ir nostrādātas ar tādu episkuma sajūtu un katra ir ar interesantiem cīņas mehānismiem. Šis noteikti ir viens no spēles lielajiem plusiem.

Arī viduslaiku Londona ir satriecoši skaista

Iekš Ubisoft strādā ļoti talantīgi mākslinieki, jo līdzīgi kā ar Watch Dogs: Legion un Odyssey, spēles pasaule ir satriecoši skaista. Šī ir skaistākā Assassins Creed spēle kādu es esmu spēlējis, par spīti tam ka tā darbojas uz aizejošās paaudzes dziņa. Tagad jau gandrīz ar nepacietību gaidu ko Ubisoft komanda spēs izdarīt kad Series X/S un PS5 būs norma. Gan Anglijas, gan Skandināvijas ainas ir apbrīnojami skaistas. Pasaule ir ar košām krāsām, kā arī ļoti dabīgām biomām. Sniegā ir iespējams atstāt pēdas, kas nepazūd pēc 30 sekundēm, ūdens atspoguļošana izskatās dabīgi bez jebkādiem Ray Tracing efektiem. Šis iet roku rokā ar vēlēšanos vienkārši ceļot pa pasauli, nevis tāpēc, lai atzīmētu katru marķējumu kartē, bet gan vienkārši, lai izbaudītu šo virtuālo pasauli. Spēle nav foto reālistiskā, bet vienkārši apbrīnojami skaista.

Vērtējums

Valhalla ir labākā Assassins Creed versija, kāda jebkad ir iznākusi. Te gan ir viens bet – ir cilvēki kuriem patika Assassins Creed 2 tipa geimplejs un tie iespējams nebūs mierā ar Ubisoft transformāciju uz pilnīgu RPG tipa spēli, kas Valhalla arī ir. Šī varētu nebūt Assassins Creed spēle, jo ārpus spēles sākuma, ar Slepkavu ordeni šeit sakara maz. Savos iespaidos gan es teicu savādāk, bet tāpēc jau tie bija pirmie iespaidi un tie mēdz būt maldinoši.

Pēc Odyssey man bija tik daudz lietu kur piekasīties un te pēkšņi rodas sajūta, ka es personīgi esmu runājis ar kādu Ubisoft pārstāvi un viss sliktais ir vai nu izņemts, vai padarīts neobligāts un labais ir padarīts labāks. Mana vienīgā nopietnā sūdzība ir pārāk garā spēles kampaņa, jo arī bez tās spēlē var atstāt simtiem stundu un atšķirībā no iepriekšējās spēles, šeit tas būs brīvprātīgi, jo vienīgā “uzspiestā” lieta ir galvenā kampaņa. Cilvēkiem ar ierobežotu laiku šī spēlē arī derēs, jo ir iespējams to uzspēlēt pa stundiņai vienā piegājienā un tik un tā progresēt cauri stāstam, vairoties no mazsvarīgiem laika kavēkļiem. Tas var būt prasīs mēnešus, bet tas ir izdarāms.

Man Valhalla iezīmē jaunu virzienu Ubisoft spēlēs. Šādas tādas iezīmes jau it kā bija manāmas iekš Watch Dogs, bet ir redzams, ka pat Ubisoft negaida lielus rezultātus no tās franšīzes, savukārt Assassins Creed ir kompānijas flagmanis un beidzot arī paši to ir aptvēruši. Šeit ir ieguldīts daudz rūpīga darba un es teiktu, ka spēle pavisam noteikti ir pilnas cenas vērta.