Sony beidzot ir izlaiduši savu redzējumu konsoļu devītajā paaudzē – PlayStation 5. Pēc ārkārtīgi veiksmīgā PS4 snieguma visas acis ir uz Sony. Te ir jautājums par to vai kompānija kļūs pašapmierināta, paļaujoties uz to, ka smago darbu darīs nu jau ļoti spēcīgais un atpazīstamais zīmols vai arī turpinās inovācijas un sniegs labāko pieredzi saviem spēlētājiem uz jaunās konsoles. Atbildi uz šo jautājumu mēģināšu sniegt šajā apskatā.

Galvenās iezīmes

  • dabīgs 4K atbalsts (mārketings ir līdz 8K, bet visticamāk ne spēlēs)
  • līdz 120 kadriem sekundē
  • 825 GB ļoti ātrs SSD
  • inovatīva Dualsense pults

Dizains

Ar PS5, manuprāt, Sony ir kļuvuši par video spēļu Apple. Konsoles dizains vairs neiekļausies dzīvojamajā istabā, tā vietā istabu nāksies piekārtot konsolei. Pastāv pavisam reāla iespēja, ka savu jauno konsoli vairs nevarēsi novietot zem TV galdiņa vai iekārtas. Tā vietā konsole visticamāk sliesies blakus vai gulēs horizontāli pie TV, piesaistot jebkura tikko telpā ienākuša cilvēka uzmanību, un es esmu mierā ar to. Šis ir Sony pieteikums, tam ka cilvēkiem būtu jālepojas ar savu PS5 konsoli, kā unikālu premium iekārtu. Tā ir kā paziņojums – es esmu geimeris.

Ābolīš-īpašības izpaužās arī ar uzmanību detaļām un sīkumiem. Jau mūsu unboxing video minēju, ka konsoles sānu iekšējās malās ir mazi PlayStation simboli. Tie ir tik mazi, ka būs cilvēki, kas tos pat nepamanīs. Šie paši simboli klāj arī pults apakšu. It kā tāds sīkums vien ir, bet fakts, ka Sony pievērsa tam uzmanību un papūlējās šādu rakstu speciāli izveidot pārsteidz. Vēl Ābolīš-īpašības izpaužas pirmo pušu spēļu cenu pieaugumā, bet tas ir stāsts priekš citas reizes.

Jāuzteic Sony mārketinga speciālisti, jo kamēr konsole netika pamanīta “dabā”, man likās ka tā būs aptuveni tādos pašos izmēros kā PS4 vai Xbox One. Tomēr uz doto brīdi tā ir lielākā konsole tirgū pārspējot pat Series X. Es personīgi biju ļoti skeptisks, kad ieraudzīju jauno dizainu. Stormtrooper krāsu shēma man tīri labi patīk, bet tornis sākumā neuzrunāja. Tagad, kad pats konsoli lietoju, vizuāli tā man patīk. Es biju liels Series X un One X dizaina fans, bet tagad man tās liekas pelēkas un garlaicīgas. Par pirmo mans viedoklis iespējams mainīsies, kad tikšu arī pie tās, bet pagaidām varu spriest tikai pēc mārketinga materiāliem.

Lielais izmērs arī ir atrisinājis lielāko PS4 problēmu – troksni. Konsole atrodas blakus TV un es to nekad neesmu dzirdējis. Tikai nogriežot skaņu visam, ir iespējams dzirdēt klusu sīkšanu no ventilatora. Kādreiz būtu bijis dzirdams arī HDD darbībā, bet tagad tas ir aizstāts ar SSD, kurš loģiski, trokšņus neizdveš nemaz.

Kas attiecas uz pults dizainu – man ir jauns mīļākais kontrolieris. Iepriekš šo vietu dalīja Xbox One un Switch Pro pultis, bet Dualsense tik perfekti ieguļ rokās. Tas viss pateicoties noapaļotajiem sāniem. Dualshock 4 turpināja Sony tradīcijas ar salīdzinoši taisnām pultīm, bet šī šķiet ir speciāli pielāgota plaukstas formai.

Baterija kā jau ierasts ir iestrādāta pultī. Tās uzlāde notiek pieslēdzoties ar vadu pie konsoles. Ir cilvēki, kas nopeļ Xbox pultis, par to ka tās nāk ar standarta pirkstiņbaterijām, bet es ieteiktu aizdomāties par to, kas notiek, ja baterija sāk mirt no nolietošanās. Šādu nebūs viegli nomainīt, jo Dualsense nav nemaz tik viegli izjaukt.

Pogas uz pults ir gaumes jautājums. D-pad un simbolu pogas šķiet nedaudz par mīkstu. bet Touchpad, opciju un share pogas, mikrofona un PlayStation pogas atkal ir ar ļoti patīkamu klikšķi. Kas attiecas uz R1 un L1, tām ir nedaudz pamainīts dizains ar pilnākām pogām, ja tā varētu izteikties. Tās vienkārši šķiet izturīgākas. Savukārt R2 un L2, kas kalpo arī kā adaptīve trigeri (par to vēlāk), ir kļuvuši par pedāļiem, līdzīgi kā uz Xbox pultīm. Iemesls protams ir tehnoloģija tajos, kuru jau minēju atpakošanas video ierakstā.

Iekļautais stends mani galīgi neuzrunā. Ir ļoti forši, kad tas ir iekļauts ar konsoli un nav jāpērk atsevišķi, Microsoft būtu ko mācīties, bet tas visā šajā “premium” dizainā un uzbūvē šķiet ļoti lēts. Konsole pati par sevi spēj nostāvēt vertikāli arī bez stenda, bet te jādomā par to vai tas neietekmēs gaisa plūsmu dzesei. Savukārt uz sāniem nolikta konsole man tagad vienkārši šķiet dīvaina. Laikam tāpēc, ka mana acs ir pieradusi pie vertikālās pozīcijas. Neesmu arī skrūvītes fans, lai to piestiprinātu pie apakšas, jo ja kādreiz gribas samainīt orientāciju jāmeklē rokās skrūvgriezis. Uz sāniem tas vienkārši iestiprinās konsoles aizmugurē bez instrumentiem.

Kopumā dizains mani uzrunā un godīgi jau tagad ar nepacietību gaidu, kāda nākotnē varētu izskatīties Slim versija.

Dualsense funkcijas

Teikšu uzreiz – šis būs galvenais iemesls iegādāties PS5. Visādi citādi konsole ir ar uzlabotām specifikācijām, protams ir arī citi bonusi (par to vēlāk), bet Dualsense pulti var pielīdzināt tam pašam grūdienam, ko paveica Nintendo ar Wii. Tā ir jauna un inovatīva pieeja tam, kā ir iespējams spēlēt spēles.

Sāksim ar svarīgāko – adaptīvie trigeri. Sajūtas rokā ir ļoti interesantas, kad centies šaut ar ieroci un poga lec atpakaļ, it kā no atsitiena, ko rada ierocis. L2 un R2 spēj mainīt pretestību visai lielā amplitūdā. Dažreiz pogas paliek tik stīvas, ka bail tās spiest, jo galvā pavīd doma, ka varētu ko nolauzt. Tomēr raizēm nav pamata, jo stiprāk uzspiežot mehānisms vienmēr padodas spēlētājam. Pielietojumi pagaidām ir redzēti dažādi – loka uzvilkšanas simulācija, ieroča šaušanas atsitiens, personāža karāšanās uz rokām no kraujas malas u.c. To visu ir iespējams simulēt ar šīm divām pogām.

Vēl dabīgāku pieredzi padara jaunie vibrāciju motori. Tie spēj raidīt knapi sajūtamas vibrācijas vai ļoti, ļoti jaudīgas. Tas piemēram palīdz simulēt pārvietošanos cauri dažādām virsmām. Astro’s Playroom (to nevajag uzskatīt par spēli, gluži tāpat kā PSVR gadījumā šī ir demonstrācija pults spējām) tu pārvietojies cauri koka virsmām un vibrācija ir diezgan jūtama, katrā pults pusē, atkarībā no spertā soļa. Tad pēkšņi tu esi uz ledus vai smiltīm un tās izdod gandrīz nejūtamas vibrācijas. Kopā ar skaņu, kas nāk no pults gandrīz ir reāli izjust, to kā darbojas tevis vadītais personāžs. Ir ļoti grūti vārdiem aprakstīt šīs sajūtas un mana rekomendācija ir ja šaubies par to vai šīs funkcijas tev tiešām patiks, būtu atrast kādu demo stendu veikalos un pašam paturēt pulti rokās. Sajūtas ir fenomenālas. Es teiktu, ka tas ir tikpat kā pirmo reizi uzvilkt VR brilles.

Bez vibrācijām un adaptīvajiem trigeriem, atgriežas arī kustību sensori. Tie ir krietni uzlaboti un cerams spēlēs arvien vairāk būs pieejama mana iecienītākā lieta no Nintendo Switch – tēmēšana izmantojot šos sensorus. Kādam liksies smieklīgi, bet ir apbrīnojami kādu precizitāti var sasniegt izmantojot analogo sviru un kustību sensoru kombināciju. Tie kas spēle spēles uz Switch sapratīs par ko es runāju.

Uz pults tagad arī ir iebūvēts mikrofons, ar tam paredzētu pogu, kas ieslēdz un izslēdz to. Kad mikrofons nestrādā deg oranža lampiņa, tiklīdz to ieslēdz tā izdziest. It kā sīkums, taču tagad laikam vairs neviens nevarēs attaisnoties, ka nav pieejams mikrofons online spēlēs!

Kopumā es ceru, ka šīs funkcijas izmantos arī trešo pušu izstrādātāji un tas nebūs kas tāds, ko pieredzēsim vien no Sony piederošajām studijām.

UI un uzstādījumi

Lietotāja interfeiss, jeb UI ir pazīstams tomēr pamatīgi izmainīts. Varētu teikt, ka joprojām ir saglabāta šī krusteniskā izvēlne. Rindā redzam visas nesen lietotās aplikācijas. Virs tās ir divas iedaļas – Games un Media. Vienā atradīsim visu, kas saistīts ar spēlēm, savukārt otrā savus Netflix, Youtube, Amazon Prime Video utt. Zem katras ikonas skrulējot uz leju būs ar šo ikonu (spēli vai aplikāciju) saistītā informācija – trofejas, saistītās ziņas, tiešraides utt.

Rindas galā atradīsim savu pilno spēļu bibliotēku, un te gan prasītos uzlabojumus. Xbox Series X ir tāda opcija, kā Smart Delivery, kas nozīmē, ka konsole pati spēs noteikt kuru spēles versiju instalēt – vecās vai jaunās paaudzes. Ar PlayStation šāda opcija nav un variants jāizvēlas pašam. It kā nekādu problēmu, bet brīdī, kad spēle nāk ar kaudzi DLC materiālu, negribās atzīmēt katru individuāli, bet ja izvēlēsies instalēt visu, pastāv pavisam reāla iespēja, ka uz tavas konsoles tiks uzinstalētas divas vienas un tās pašas spēles versijas – PS4 un PS5. Šis noteikti ir novēršams ar programmatūras atjauninājumu un domājams, ja pietiekoši daudz cilvēku par to runās Sony to pamanīs.

Uzstādījumu izvēlne izskatīsies ļoti pazīstama, jo tā ir gandrīz identiska PS4 versijai. Šeit būs iespējams konfigurēt visu, kas saistīts ar konsoli – izšķirtspēju, audio, ierakstus utml. Uzreiz jāmin, lai nesanāk kā man – ja plāno ierakstīt gameplay video izmantojot iebūvēto sistēmu – 4K video faili saglabāsies webm formātā un mainīt to nevar. Ļoti skumji, jo konvertācija prasa sasodīti daudz laika. Gribētos lai Sony ļauj līdzīgu funkciju kā Xbox – pieslēdz ārējo cietni un atvēli to ekskluzīvi video ierakstiem, kādā formātā vēlies, bez garuma ierobežojuma. Man kā apskatniekam tas aiztaupītu daudz laika un galvassāpju pārnesot video failus no konsoles. Es nevarēju pieslēgt ārējo cietni, lai uz tā uzliktu savus ierakstītos video materiālus, tā vietā nācās iztikt ar 8GB zibatmiņu un šķiet ka PS4 laiku problēma aizvien nav atrisināta – tas notiek vājprātīgi lēnu, par spīti SSD diskam konsolē. Šeit noteikti ir kur augt. Ja tu ieraksti failus 1080p formāta, problēmu ir mazāk, jo tos ir iespējams saglabāt mp4 formātā.

Lai arī uz kastes ir rakstīts 825 GB lietojamas atmiņas, realitātē pieejami būs vien aptuveni 660, īpaši ņemot vērā, ka pēdējais konsoles atjauninājums ko saņēmu, svēra gandrīz gigabaitu. Paplašināt atmiņu pašlaik nevar, tas tiks ieviests vēlākā atjauninājumā, kad Sony būs beiguši testēt PCIE 4 NVMe diskus.

Diemžēl es neko nevaru pastāstīt par funkciju ko gaidīju visvairāk un tā ir 3D audio. Sony solīja, ka tā darbosies ar gandrīz jebkuru TV, taču pie relīzes šī funkcija ir pieejama vien atsevišķām austiņām, tai skaitā oficiālajām no Sony. Izmisīgi mirkšķinu PlayStation Latvija virzienā. Pārējām iekārtām šī funkcija arī būs pieejama kaut kad vēlāk ar atjauninājumu.

Par spīti trūkstošām lietām, es personīgi vēl neesmu pieredzējis nekādas problēmas ar konsoli. Bija runas par to, ka tā nespēj pamosties no Rest Mode un varot gadīties ķibeles ar datu pārnešanu no PS4. Manā gadījumā viss gāja gludi, nav kur piesieties. Jāsaka, ka jaunais UI ir ļoti patīkams, ērts un intuitīvs.

Spēļu veiktspēja

Kas attiecas uz spēlēm – kamēr konsoli testēju esmu izspēlējis Spider-Man Remastered, Miles Morales, Demon Souls, Sackboy, Astro’s Playroom un vairākas PS4 spēles. Grafika ar ieslēgtu RayTracing izskatās neticami labi. Šķiet, ka konsole ir jaudīgāka par manu PC, jo man nav iespējas ieslēgt šādus grafiskos uzstādījumus uz tā. Abas Zirnekļcilvēka spēles lieliski parāda uz ko konsole ir spējīga. Pamatā ar ieslēgtu RayTracing redzēsim 4K30 fps, savukārt funckiju atslēdzot būs iespējams spēlēt ar 60 kadriem sekundē vai pat vairāk. Gribētos, lai vairāk izstrādātāju ņem piemēru no DMC5 Special Edition, kur ir iespējams pārslēgties uz 1080p, RT ieslēgts un 60 fps. Pamatā lielākā daļa spēļu pat uz 1080p ekrāniem darbojas 4K režīmā. Tas protams nozīmē asāku attēlu arī uz zemākas izšķirtspējas ekrāniem, tomēr vairāk kontroles pār uzstādījumiem par ļaunu nenāktu.

Demon Souls atkal ir lielisks jaunā SSD demo. Palaid spēles ikonu un gandrīz zibenīgi sāc spēlēt. Vecākās paaudzes spēles arī ielādējas daudz ātrāk, ielādes ekrāni gan aizvien ir, taču tie aizņem vien pāris sekundes. Arī grafiski jebkura vecā spēle izskatīsies desmit reizes labāk uz PS5. Dažreiz tas būs pateicoties tikai izšķirtspējai, dažreiz izstrādātāji būs pielāgojuši spēli ar grafiskiem uzlabojumiem.

Ja mēs nerunājam par grafiku, kas ir ļoti pašsaprotama lieta ejot jaunā konsoļu paaudzē, bet tikai salīdzinām veiktspēju PS4 ar PS5, tā ir diena pret nakti. Tas tik tiešām ir lēciens jaunā paaudzē un te jāsaka, ka PS5 optimizētās spēles ir krietni priekšā, tam ko pašlaik var spēlēt uz PC. Jā uz PS5 tu neredzēsi 4K ar 200 kadriem sekundē, bet tas, kā spēles darbojas pateicoties SSD diskam un Dualsense pultij ir kas jauns un visai unikāls. Piedodiet PC Master Race, es esmu kļuvis par pilnīgu konsoļu fanu.

Vērtējums

Es nezināju, ko īsti gaidu no “next-gen”, bet jāsaka ka Sony nav likuši vilties. Šis ir reāls lēciens, ne tikai grafiski, bet arī tajā, kā spēles tiek spēlētas. To cik labi mani vārdi novecos protams vien rādīs trešo pušu atbalsts, jo Sony studijas noteikti izmantos pieejamos instrumentus uz visiem 100%. Tomēr ņemot vērā PlayStation popularitāti, kaut kas man liek domāt, ka vīlušies nebūsim. Šķiet, ka manai iecienītākajai konsolei – Nintendo Switch ir jauns konkurents. PS5 ir kas vairāk par vienkāršu specifikāciju uzlabojumu. Tā ir nākamā paaudze un vismaz pašlaik, ļoti iespējams labākā platforma, kur tik tiešām izbaudīt spēles, visās šī vārda nozīmēs. Degu nepacietībā uzzināt, ko nesīs nākotne.