Apskatot monitorus esmu nonācis pie secinājuma, ka šis tirgus segments ir ļoti piesātināts un izvēlēties sev piemērotāko tik tiešām nav viegls uzdevums, pat tad ja esi displeju eksperts un es viennozīmīgi tāds neesmu. Ja esi geimeris lietas kļūst nedaudz vienkāršākas, taču joprojām mulsinošas. Vienam būs svarīgi atsvaidzes laiks, citam reakcijas laiks, citam atkal izšķirtspēja vai krāsu gamma. Ja svarīgs ir izmērs un viss iepriekš minētais – varbūt ir vērts palūkoties Philips 558M1RY virzienā.

Galvenās iezīmes

  • 4K izšķirtspēja
  • 120 Hz atsvaidzes laiks
  • VA panelis
  • 55 collas
  • Philips Ambiglow tehnoloģija
  • Iebūvēts Bower & Wilkins soundbar ar DTS
  • Tālvadības pults

Dizains un uzbūve

Pašlaik šis ir lielākais monitors, kādu mēs esam apskatījuši iekš SideQuest. Es nevienu nevainotu, ja no pirmā acu uzmetiena kādam liktos ka tas ir TV. Tas izskatās pēc TV, bet ar to līdzība arī beidzas, ja neskaita tālvadības pulti. Tik tiešām, lai atvieglotu piekļūšanu pie OSD (par to nedaudz vēlāk) un citām funkcijām monitors nāk ar pulti.

Šis masīvais ekrāns ir paredzēts novietošanai dzīvojamajā istabā, jo tā mērķauditorija ir konsoļu spēlētāji. Tieši tāpēc monitora apakšā atradīsim Bowers & Wilkins izstrādātu skaļruni, jeb soundbar. Tas ir pārklāts ar elegantu audumu un tajā pat ir iebūvēts, lai arī ne pārāk jaudīgs, tomēr sabvuferis.

Tas stāv uz visai apjomīgas kājas, kas kopā ar visu monitoru sver 27 kilogramus. Ekrāna izpakošana noteikti ir divu cilvēku darbs, jo viss jau ir salikts kopā iekš kastes. Stends ļauj mainīt leņķi uz priekšu un atpakaļ, taču grozīt ekrānu mēs nevarēsim. Ņemot gan vērā, ka šim ir jāizkonkurē tradicionālie TV no dzīvojamajām istabām, tas nav nekāds pārsteigums un būsim reāli, cik bieži kādam vajadzētu grozīt 55 collu ekrānu?

Ekrāna kopējie izmēri ir 1232mm x 834 mm x 308 mm. Plānās ekrāna malas liek tam izskatīties modernākam, taču arī šeit ir piekopts triks, ko AOC un Philips patīk izmantot savos monitoros – ārējā mala izskatās tievāka, nekā tā patiesībā ir, kamēr monitors ir izslēgts. Tiklīdz to ieslēdzam top skaidrs, ka tā ir nedaudz biezāka.

Pirms ekrānu novietot pie sienas iesaku uzreiz iespraust visus nepieciešamos vadus aizmugurējā IO, jo pēc tam tos aizsniegt nebūs viegli. Ko tad īsti varam atrast aizmugurē? Četrus USB 3.0 portus, viens no tiem ar Fast Charge opciju, austiņu 3.5mm spraudni, DisplayPort 1.4 un veselus trīs HDMI 2.0 portus. Tie pēdējie man liek skrāpēt galvu neizpratnē. Ekrāns atbalsta 4K un 120Hz reizē, to varam aktivizēt izmantojot DisplayPort. Tomēr uz konsolēm orientētais ekrāns nesatur HDMI 2.1 pieslēgvietas, kas arī atbalsta 4K120Hz. To arī iztestēju pieslēdzot Xbox One S – tiklīdz izvēlos 4K, konsole automātiski pārslēdzas 60Hz režīmā, savukārt izmantojot 1440p opciju ir iespēja atzīmēt 120Hz.

Uz jautājumu par 2.1 porta neesamību, saņēmu atbildi, ka monitora ražošanas brīdī HDMI 2.1 vēl nebija ienācis tirgū. Kas ir visai loģiski, jo reālu grūdienu uz šo tehnoloģiju panāca jaunās konsoles, pa cik datori jau kādu laiku pārsvarā “pārtiek” no DisplayPort. Spēlējoties ar PS5 varu arī teikt, ka neviena manis testētā spēle tāpat nedarbojas ar vairāk kā 60 FPS iekš 4K izšķirtspējas un tas ir ar izslēgtu Ray Tracing.

Turpinot ar dizainu – ekrāna aizmugurē atradīsim Philips Ambiglow tehnoloģiju – RGB LED diodes, kas var pieskaņoties uz ekrāna notiekošajam. Protams lielas jēgas no tā nav, bet izskatās jau nu dikti forši. Aizmugures plastmasas pārklājums ir glancēts centrā un matēts visapkārt. Šeit gribās teikt, ka matēts pārklājums visur būtu bijusi labāka izvēle, jo glancētā virsma labi ķer pirkstu nospiedumus, taču cik bieži kāds lūkosies ekrāna aizmugurē? Kopumā šāds monitors lieliski iederēsies jebkurā dzīvojamajā istabā. Kā galda monitors gan diez vai.

OSD

Kā jau ierasts, monitoriem ir arī OSD (On Screen Display) opcijas. Uz paša monitora aizmugurē ir džoistiks, kas ļauj piekļūt šim opcijām, taču Philips apzinās, ka reizēm pie tā piekļūt noteikti nebūs viegli, kur nu vēl saredzēt to, kas notiek uz ekrāna, tādēļ ir iekļāvuši tālvadības pulti, ar kuru ļoti ērti var visu pārskatīt un izmainīt pēc savām vēlmēm.

Uzstādījumos varēsim izvēlēties vienu no četriem attēlu portiem, mainīt Ambiglow uzstādījumus un regulēt attēla kvalitāti kā arī skaņu. Ir iespēja izvēlēties no dažādiem HDR profiliem, lai gan es ekrānu atstāju uz noklusējuma, jo lielākā daļa spēļu pie palaišanas piedāvā kalibrēt HDR uzstādījumus un izvēloties jaunu profilu pēc fakta… rezultāti ir interesanti. (Mails Moraless kļuva par meksikāni!)

No interesantākajām opcijām jāmin PiP (Picture in Picture) un PbP (Picture besides Picture). Kā var noprast, abi uzstādījumi ļauj attēlot vairākus ekrānus vienlaicīgi. PiP novietos bildi jau esošajā attēlā, savukārt PbP ļaus aplūkot vairākus ekrānus ar vienādu izšķirtspēju. Ērti profesionālai darbībai, taču ņemot vērā ekrānu orientāciju uz konsolēm šeit redzu vēl vienu praktisku pielietojumu – ja mājās ir bērni, katrs var spēlēt savu konsoli uz viena ekrāna. OSD uzstādījumi ir ērti, saprotami un pārskatāmi un pults pieredzi padara ļoti patīkamu.

Skaņa

Skaņa ir kas tāds, par ko bieži nenākas runāt apskatot monitorus, jo iebūvētie skaļruņi visai bieži ir zem viduvējas kvalitātes, tomēr kā jau minēju sākumā 558M1RY ir aprīkots ar Bower and Wilkins soundbar. Tas nav skaļākais skaļrunis kādu nācies dzirdēt – tajā ir divi 10W skaļruņi, kā arī viens 20W sabvuferis, tātad 2.1 sistēma. Tomēr priekš lietošanas mājās tas ir vairāk kā pietiekami. Skaņa ir dzidra pat uzgriežot to uz maksimālo skaļumu. Tā noteikti nav pielīdzināma vairākus tūkstošus vērtajiem Klipsch skaļruņiem, taču kvalitāte noteikti ir stipri virs vidējās. Filmu vērošana un spēļu dzenāšana būs ļoti baudāma. Arī basi ir visai jūtami vien pie 20% skaļuma.

Veiktspēja

Pateicoties VA panelim, skatīšanās leņķi šim ekrānam ir izcili. Bildi ir iespējams saredzēt gandrīz pie 180 grādu leņķa. Par spīti tam, ka tas ir VA panelis, melnie toņi šeit ir lieliski. Tas nav OLED, bet godīgi sakot nāk ļoti tuvu. Par Philips rūpnīcas kalibrāciju, kā jau ierasts, sūdzēties nevar un krāsu attēlošana šķiet ļoti precīza. Vizuāli visu uzlabo arī HDR1000 sertifikācija. Šis nav tas gadījums, kad HDR sertifikācija ir iegūta ķeksīša pēc ar minimālo specifikāciju. Spēles izskatās skaisti un koši. Nereti ar HDR, spēlēm nāk attēla aizkaves problēmas un šeit Philips ir risinājums – Free Sync Premium Pro. Nevienu brīdi dzenājot spēles gan uz PC, gan konsolēm, nejutu pilnīgi nekādu aizkavi attēlā. Kustības bija plūstošas, ar lielisku kontrastu un nekādu artefaktu ekrānā. Diemžēl apskata foto attēlos un video šo skaistumu redzēt neizdosies, jo man nav tādu kameru, kas spēj uztvert šo augsto toņu diapazonu.

Tumšās ainās ir novērojams tā saucamais “halo” efekts, kad spilgtam priekšmetam apkārt ir nedaudz gaisma, taču par labu Philips jāsaka, ka te nākamais līmenis būtu vien OLED tehnoloģijas. Tiešām cītīgi ir jāskatās un jāmeklē, lai to pamanītu un es esmu redzējis mazāk spilgtus ekrānus ar tiešām pamanāmiem “halo” artefaktiem.

Pateicoties Free Sync, netika novērota arī nekāda ekrāna raustīšanās. Xbox One atbalsta VRR jeb Variable Refresh Rate, kas ir saderīgs ar šo monitoru un tehnoloģija pielāgo ekrāna atsvaidzes laiku konsoles kadriem sekundē. PS5 VRR saņems tuvākajā nākotnē, taču līdz šim arī neesmu novērojis nekādu ekrāna raustīšanos un es minētu, ka tas iespējams ir pateicoties AMD tehnoloģijām iekš konsoles un Free Sync, ko atbalsta monitors.

Vērtējums

Ja mēs palūkojam tehnoloģijas, ko piedāvā TV, šādu kombināciju saprātīgās cenās būs grūti atrast. Tēmējot uz 558M1RY budžetu, kas pašlaik ir ap 1100 eiro Latvijas tirgū, var gadīties, ka izpaliek labs kontrasts, 120 Hz vai HDR1000. 558M1RY nav arī aprīkots ar TV funkcijām, kas nozīmē zemāku cenu pret tiešajiem sāncenšiem un labu skaņas kvalitāti bonusā. Es personīgi TV primāri televīzijai izmantoju ārkārtīgi reti un pat tad man ir Tet tirgotās Android kastītes, kuras itin viegli ir iespējams pieslēgt pie šī monitora.

Ar to es gribu teikt, ka ja vēlies meklēt labu ekrānu savai konsolei un budžets to atļauj, visticamāk šī būs labāka izvēle par tradicionālo TV. Visi Netflix, Youtube utml. tāpat ir pieejami uz konsolēm. Ja mājās ir dekoders vai Android TV kastīte, tā arī nav problēma. Šis ir lielisks risinājums geimerim, bet tikai tad, ja budžets to atļauj.