Lai arī esmu pazīstams ar visai apjomīgo Fire Emblem spēļu kolekciju, šī man bija pirmā spēle franšīzē. Ja pārējās spēles ir kaut nedaudz līdzīgas Three Houses, šķiet ka man ir iemesls sameklēt tās uz 3DS, jo uz mājas konsolēm šī šķiet ir pirmā un pārējās būs jāmeklē uz portatīvajām Nintendo konsolēm. Taktiskās RPG man nav svešas, taču nevaru teikt, ka esmu lielākais fans žanram tomēr šī tipa spēles man reti kad liek vilties un Fire Emblem: Three Houses nav nekāds izņēmums.

Izstrādātājs: Koei Tecmo Games, Inteligent Systems
Izdevējs: Nintendo
Relīze: 2019. gada 26. decembris
Cena: €59.99 par bāzes versiju

Sižetiski bagāta pasaule

Spēles sižets norisinās mistiskajā Fodlanas kontinentā, kurā pamatā valda trīs nācijas – Empire, Kingdom un Alliance. Starp visām ir savas intrigas un pa virsu ir baznīca, kas ir augstākā vara. Spēle dalās divās daļās. Pirmā puse noris baznīcas skolā – Oficieru Akadēmijā. Tā gan vairāk atgādina kaut ko no Harija Potera pasaules, jo arī skolā ir frakcijas, kuras pārstāv attiecīgās nācijas. Spēlētāja personāžs Byleth, lai gan vārdu var izvēlēties pats, nonāk profesora lomā šajā skolā un priekšā ir pirmā svarīgā izvēle – kuru no frakcijām pārstāvēt: Golden Deer jeb Aliansi, Blue Lions jeb  Karaļvalsti vai Black Eagles – Impēriju. Šī izvēle nemaina daudz sižeta pirmajā pusē, taču atkarībā no izvēles pirmo spēles gadu pavadīsi ar citiem personāžiem un pamatīgas sekas izjūti tieši spēles otrajā pusē.

Spēles sižets krasi mainās atkarībā no izvēlēm spēles gaitā un lai izprastu katra motivāciju un iegūtu pilnīgu izpratni par Fodlanas pasaulē notiekošo, nāksies spēli pievarēt vismaz trīs reizes ar katru no frakcijām, neko nespoilojot ir arī ceturtais atzars sižetam, kas ir nedaudz līdzīgs vienam no trīs, taču ar pavisam savādākām beigām. Vidēji viens piegājiens prasa ap 40 stundām, taču var stiepties krietni garāks tiem, kas vēlas apskatīt, izlasīt un izrunāt pilnīgi visu. Ja pareizini to ar vēl trim papildus iziešanas reizēm, kuras atkal uzsveru – krietni atšķirsies, saņem ļoti daudz par 59.99 eiro. Jā spēle nav svaiga, taču tā aizvien maksā pilnu summu. Tā tas vienkārši ir ar Nintendo ekskluzīvām spēlēm.

Variēti un interesanti personāži

Atbalstošo personāžu ansamblis ir plašs un interesants – spēle piedāvā vairāk kā 30 dažādus personāžus, katru ar savām ainām, balss aktieriem un bagātiem stāstiem. Fire Emblem sižetā atrod lielisku balansu starp vieglu un nedaudz muļķīgu humoru sajauktu ar pavisam nopietni un emocionālu stāstu. Pasaule ir pilna ar spēles vēstures elementiem caur grāmatām, dialogiem un pat spēles kalendāru. Spēles naratīvs tiešām izceļas un pamatīgi papildina pārējo.

Spēles process ir sadalīts mēnešos un nedēļās. Darba dienas ir atvēlētas mācību procesam, savukārt nedēļas nogales var izmantot pēc saviem ieskatiem – izpētīt skolu, rīkot seminārus, doties misijās vai vienkārši nedarīt neko, kam arī ir savi bonusi. Staigājot pa skolu ir iespējams iesaistīties dažādos dialogos, pildīt kvestus un uzlabot savas attiecības ar skolas iemītniekiem. Tas ļauj pacelt  Support līmeni ar personāžiem, kas savukārt atslēdz nelielas īsfilmas ar tiem, kā arī dod bonusus cīņās un klasisku japāņu RPG spēļu stilā ļauj spēles beigās izvēlēties savu izredzēto, ja vien Support līmenis ir maksimāls. Personāži attīsta attiecības arī sava starpā cīņu laikā. Būs iespēja vērot, kas attiecas ne tikai uz spēlētāja personāžu, bet visiem kurus esi rekrutējis savā grupā. Lai uzlabotu attiecības ir pieejamas arī dažādas aktivitātes, kā piemēram tējas pauzes, pusdienošana, makšķerēšana un pat personāžu specifiskas misijas, kuras ir bagātas ar vēl vairāk detaļām par spēles pasauli.

Bagāta klasiskiem RPG elementiem

Mācību process ir vienkāršs – attiecību uzlabošana arī paaugstina morāli konkrētajā nedēļā un jo lielāka morāle, jo vairāk studenti apgūst. Attiecīgi ja rūpēsies par tiem, kaujas laukā tie kļūs daudz spēcīgāki. Katrs mēnesis noslēdzas ar vienu obligāto cīņu, jeb misiju kas advancē stāstu. Gandrīz visas citas cīņas nav obligātas un ja taktiskā kaujas daļa nepatīk, bet vēlies izbaudīt sižetu – tās ir iespējams izlaist.

Personāžiem ir pieeja lielam lērumam klašu. Sākot no zagļiem vai strēlniekiem beidzot ar tumšajiem magiem, pegasa jātniekiem utml. Lai specializētos konkrētā klasē ir nepieciešams attīstīt konkrētas prasmes un ieroču lietošanas tehniku. Tad, kā jau skolā ir jākārto eksāmens. Ja kritērijus sasniedz eksāmens tiks nokārtots 100% iespēju, taču ir iespējams riskēt un mēģināt to darīt ātrāk ar iespēju izgāzties. Viens personāžs var kārtot vienu eksāmenu nedēļā un tas protams prasa īpašu valūtu, kas nav brīvi pieejama, tādēļ nākas divreiz padomāt. Uzsākot spēli ir iespējams paaugstināt sarežģītību, atzīmējot, ka jebkura nāve ir galēja, kas nozīmē, ka jebkurā cīņā ir iespējams zaudēt personāžus ar kuros investēji daudz laika un resursu. Tas liek vēl vairāk pārdomāt attīstības stratēģiju.

Profesora amatā ir iespējams piesaistīt studentus no citām frakcijām, kas ir ļoti ieteicami, jo spēles otrajā pusē skola kļūs krietni tukšāka un līdz ar to daudz mazāk ko darīt ar brīvo laiku. Paralēli pastāv iespēja, ka sižetā būs iztrūkumi, vai atsevišķas motivācijas nebūs līdz galam skaidras, taču ja plāno izspēlēt visus iespējamos iznākumus tā nebūs problēma.

Aizraujošas taktiskas cīņas

Pati cīņa ir visai ierasta uz gājieniem balstītā taktiskā RPG stilā ar dažādiem jaunumiem, kas atsvaidzina šo formulu. Spēle sākumā piedāvā divas sarežģītības – Normal un Hard un kā jau minēju perma death iespēju. Te gan jāmin, ka ja mirst spēles galvenais varonis, tā beidzās. Byleth, atsevišķu iemeslu dēļ kurus negribu spoilot spēj arī pagriezt laiku atpakaļ, kas nozīmē ka ir ierobežots daudzums reižu, lai labotu letālas kļūdas.

Katrs personāžs specializējas konkrētos ieročos, kā piemēram loks, zobens, cirvis utt, kā arī papildus prasmes kā maģija, autoritāte, ticība u.c. Katra no frakcijām pārsvarā pārstāv specifiskas klases – Golden Deer lokšāvējus, Black Eagles magus un Blue Lions tuvcīņas pārstāvjus. Protams būs iejaukti arī citi, bet dominēs pamatā pieminētie. Tas gan neliedz jebkuru personāžu specializēt kā jebkuru citu klasi.

Cīņas gaitā, ja spēle uz Hard ir svarīga taktiskā domāšana. Taču ja pavadīsi pietiekoši daudz laika cīņās, personāži neatkarīgi no sarežģītības kļūs visai neuzvarami, tādēļ ieteiktu nekoncentrēties tikai uz cīņas elementiem. Spēles karte ir pārklāta ar laukumiem – viens lauciņš viens solis. Atkarībā no klases, kartes tipa un ekipējuma, katrs personāžs varēs pārvietoties ierobežotā apjomā cauri kartei. Katrai vienībai ir stiprās un vajās puses, kā piemēram sķēpnesēji būs spēcīgi pret jātniekiem, savukārt vāji pret zobenu un cirvju lietotajiem. Ar bafu, debafu un priekšmetu sistēmu ir iespējams uzlabot personāžu atribūtu pavēršot izredzes par labu sev.

Atsevišķi uzbrukumi liegs pārvietoties pretiniekiem vai pat padarīs vājāku pašu uzbrucēju. Vairāk personāži blakus viens otram atbalstīs pārējos uzlabojot to cīņu spējas. Atribūti ietekmē prasmju un maģiju pieejamību. Pozīciju izvēle arī spēlē ļoti lielu lomu, jo piemēram stāvot krūmos pa tevi trāpīt ir grūtāk nekā atklātā laukā. Visa šī kombinācija piedod visai opjomīgu taktiskumu cīņai un varbūt sākumā liekas, ka informācijas ir ļoti daudz, taču gājienu princips ļauj kārtīgu visu apdomāt, izpētīt, izprast un pieņemt labākos lēmumus. Kopumā es teiktu, ka cīņa ir ļoti draudzīga jaunpienācējiem, kā man taču arī pietiekoši dziļa priekš žanra ekspertiem.

Garfika ir vienkārša, bet skaista

Grafiski spēle noteikti neizceļas, taču es negribu teikt ka tā ir neglīta. Pirmkārt jau spēle darbojas uz Nintendo Switch, kas nozīmē ka grafiskus meistardarbus sagaidīt nevajadzētu. Taču izstrādātāji ir izdarījuši lielisku darbu ar pieejamajiem instrumentiem. Šīs animētais stils ir mūžīgs, kas nozīmē ka spēle izskatīsies labi arī pēc 10 gadiem. Īpaši gribu uzsvērt atsevišķas animētas īsfilmas, kas ir veidotas labākajās anime tradīcijās. Šeit šķiet tika iztērēts ļoti daudz resursu un tas noteikti bija tā vērts, jo sižetu paceļ vēl augstākā līmenī.

Karšu jeb kaujas lauku variācija noteikti varēja būt plašāka, taču tas kas ir pieejams ir paveikts lieliski. Vizuāli tās dara pietiekoši labu darbu, lai attēlotu vietu kurā notiek stāsts un attiecīgā kauja.

Audio pavadījums ar papildus sižetam svarīgām dziesmām ir izcils. Garlaicīgi noteikti nepaliks un šādu mūziku noteikti var pat klausīties ārpus spēles.

Vērtējums

Pēc visas šīs slavēšanas varētu likties, ka Fire Emblem ir perfekta spēle. Tā noteikti nav. Kā jau minēju ar pietiekoši lielu pacietību ir iespējams likvidēt jebkādu sarežģītību cīņā pat uz augstākās grūtības pakāpes. Gribētos arī nedaudz vairāk atšķirību starp klasēm, taču ņemot vērā plašo piedāvājumu, tas noteikti nav viegls uzdevums. To sakot šī pavisam noteikti ir viena no labākajām taktiskajām spēlēm ko esmu spēlējis. Kad izgāju to pirmo reizi, biju tik ļoti aizrāvies, ka tūlīt uzsāku to no jauna. Pašlaik esmu sava trešā piegājiena procesā un visai tuvu beigām. Par iztērēto naudu esmu ieguvis ap 150 stundu izklaides un nebūt to nenožēloju.