Haven ir lēna, sižetiska, taču tajā pašā laikā visai aktīva spēle. Tas ir savdabīgs krustojums starp JRPG un Survival žanru, bet principā bez jebkādas sarežģītības. Koncentrējoties uz pasaules izpēti, ēst gatavošanu un dialogiem tā ir ļoti mierīga un atslābinoša pieredze. Ļoti savdabīga spēle, kas nedaudz atgādina Dontnod epizodiskās spēles, taču darboties nāksies vairāk. Vienīgais jautājums paliek – vai tā ir interesanta un kam tā ir paredzēta?

Izstrādātājs: The Game Breakers
Izdevējs: The Game Breakers
Relīze: 2020. gada 3. decembris
Cena: €24.99 par bāzes versiju
Platforma: PC, Xbox One un X/S, PS5, PS4 (2021), Nintendo Switch (2021)

Divi galvenie varoņi

Spēlētājs uzņemas vadību pār diviem galvenajiem varoņiem – Kaju un Jū. Abi ir pāris, kas ir aizbēguši uz tālu, it kā neapdzīvotu planētu cenšoties aizbēgt no savas ierastās dzīves, lai abi varētu būt kopā. Iemesls tam šķiet ir gandrīz kaut kas, kas izņemts no Black Mirror – visu kontrolē liela korporācija, kura piemeklē katram ideālo partneri, bez cilvēka paša izvēles. Tā nu ir sanācis, ka Kajs un Jū satikās pirms šī izvēle tika veikta viņu vietā.

Pāris veic avārijas piezemēšanos uz jau minētās planētas un ar to arī sākas viņu piedzīvojumi. Nākas meklēt resursus, lai izdzīvotu un pakāpeniski salabotu savu transportlīdzekli.  Par spīti distopiskajam spēles naratīvam, sižets iesākas gaužām vienkārši, bez jebkāda konteksta par to kas notiek apkārt. Pāris vienkārši gatavo vakariņas un sarunājas savā starpā. Vēl vairāk – ja neskaita to, ka viņi atrodas uz kosmosa kuģa, abu attiecībās un savstarpējā mijiedarbība bieži šķitīs visai pazīstama. Tas izpaužas ar to, ka spēlē ir co-op funkcija, kuru pamēģinājām kopā ar sievu. Vērojot spēles dialogus ne vienu vien reizi izdevās norādīt vienam uz otru ar frāzēm “Izklausās pēc Tevis” vai “Tu darītu tieši tā pat”.

Ar katru spēlē aizejošo dienu, mēs saņemam aizvien vairāk informācijas par šiem abiem personāžiem – kas viņi ir, kur viņi ir un kāpēc viņi ir šeit. Dialogi pamatā ir izveidoti ļoti patīkami, ar humoru tomēr netrūka arī visai dīvainu dialogu. Taču tas galīgi neietekmēja patīkamo atmosfēru.

Aktīvs geimplejs

Dialogi protams ir svarīga jebkuras RPG sastāvdaļa, bet kas tad īsti ir jādara spēlē? Spēles pasaule ir sadalīta daudz nelielās saliņās, starp kurām abi varoņi pārvietojas izmantojot raķešzābakus. Pasaule būs pilna ar tā saucamajiem plūsmu pavedieniem, kuriem sekojot izdodas nonākt dažādās svarīgās vietās. Pārvietošanos vajadzētu uztvert kā racing spēli, bez sacīkšu elementa. Tu kusties ātri, reizēm vari pat lidot un doties straujos pagriezienos driftējot. Spēlei, kas ir tik ļoti balstīta uz sižetu un dialogu, šeit ir ļoti daudz “aktīva” geimpleja. Rodas gandrīz kā klasiskas arkādes sajūta.

Arī cīņas ir spēles daļā

Kā jau īstā RPG iederas, pasaules apceļošanas procesu nereti pārtrauks kaujas ar pretiniekiem. Šīs ir veidotas klasiskā JRPG stilā, ar mazu pavērsienu. Ja spēlē divatā, katrs uzbrūk ar savu personāžu un savas darbības nākas koordinēt, jo bez individuālajiem uzbrukumiem ir arī tā saucamie Duo, kas nozīmē, ka pogas ir jāspiež un jāatlaiž reizē. Ja to dari viens, tad personāžu uzbrukumus kontrolē izmantojot D-Pad un ABXY pogas. Cīņa šķietami notiek reāllaikā, tomēr tas viss ir gudri nomaskēts un patiesība balstās uz gājieniem. Katru uzbrukumu nākas uzlādēt, kas nozīmē ka nav iespējams vienkārši bliezt pa pogām. Paši pretinieki arī uzbrūk visai reti, kā rezultātā cīņa nepiedāvā nekādu izaicinājumu. Te gan jāsaka, ka tas arī nav mērķis. Spēli uzsākot spēlētājs pat tiek brīdināts, ka labāk jāizvēlas standarta sarežģītību, kas ir arī augstākā, nevis vieglāko, jo spēle nav veidotā tā, lai sodītu spēlētāju.

Tas gan nenozīmē, ka cīņai nav nekādas nozīmēs. Šeit ļoti izceļas survival elements. Ar laiku pētot planētu Kaja un Jū dzīvības skala kritīsies, kas nozīmē, ka pastāv reāls risks krist kaujā. Tas nozīmē, ka no pretiniekiem nāksies bēgt, nevis cīnīties, ko instrumentu ar ko atjaunot dzīvības ir visai maz. Lai to darītu nāksies vākt resursus un sintezēt dažādus medikamentus uz kuģa. Vēl viens veids kā atjaunot dzīvības ir vienkārši atstāt abus lauka vidū vienus uz kādu laiku. Šo es atklāju pavisam nejauši un tas mani šķiet sajūsmināja vairāk nekā vajadzētu – ja abi kādu laiku stāv viens otram blakus, tas rezultējas ar apskāvienu kurš atjauno dzīvības. Šis sīkums ir pamats spēles galvenajai domai, lai cik klišejiska tā nebūtu – mīlestība uzvar visu.

Pati izpēte spēles pirmajās stundās sagādā nelielas galvas sāpes, īpaši tad, ja nevēlies aktīvi sekot līdz sižetam, bet gan vienkārši lidināties apkārt. Karti, kas pamatīgi palīdz noorientēties, saņem vien aptuveni divas līdz trīs stundās iekš spēles. Līdz tam ir visai viegli apmaldīties. Mazās salas uz planētas ir individuālas un atdalītas ar ielādes ekrāniem. Šis laikam ir lielākais spēles trūkums. Salu ir daudz un ielādes ekrānu arī. Spēli spēlēju uz Xbox Series S un lai arī SSD disks palīdz krietni īsināt ielādes laikus, to daudzums ātri sāk tracināt.

Pati planēta ir visai interesanta un pilna ar savdabīgiem dzīvniekiem un augiem. Šeit parādās vēl viens izdzīvošanas elements – ēdiens. Savās mazajās ekspedīcijās nāksies regulāri vākt ēdienu. Pamatā tie būs dažādi augļi un dārzeņi. Bez dzīvību līnijas ir arī izsalkuma līnija un kad tā iztukšojas… nekas traks nenotiek. Kajs un Jū vienkārši kļūst nedaudz vājāki cīņās. Te atkal jāuzsver tas, ka spēle nav veidota tā, lai aktīvi sodītu spēlētāju. Ēdienu ir iespējams sagatavot uz priekšu un paņemt līdzi savos ceļojumos apkārt planētai.

Visu šo piedzīvojumu regulāri pavada lieliski piemeklēta mūzika. Kopā ar tekošo diennakts laiku un spēles grafisko stilu paveras tik tiešām vizuāli baudāma pieredze.

Vērtējums

Haven pašā būtībā ir par divu cilvēku ikdienu un attiecībām, tai skaitā arī garlaicīgo un reālajā dzīvē iespējams pat ne pārāk patīkamo.  Tomēr tas viss spēli padara dzīvāku, interesantāku. Sižets ir aizraujošs, aktieri ir padarījuši izcilu darbu, lai spēlētāji šajā visā varētu saskatīt arī kaut ko no savas ikdienas. To visu pavada gaužām vienkāršs, bet tajā pašā laikā ļoti interesants un dinamisks geimplejs. Jau tagad šķiet, ka šī būs viena no manām top indie spēlēm.