Monitors ir logs uz datora dvēseli. Bez pareizā displeja viss, ko jūs darāt savā datorā, šķitīs nepareizi, neatkarīgi no tā, vai spēlējat spēles, skatāties vai rediģējat fotoattēlus un video vai pat lasāt tekstu iecienītākajās vietnēs.

Monitoru ražotāji saprot, kā mainās datora pieredze, izmantojot dažādus monitorus ar atšķirīgām specifikācijām un funkcijām, un ir pārpludinājušas tirgu ar daudziem un dažādiem monitoru modeļiem. Bet kuras funkcijas un specifikācijas ir visvērtīgākās balstoties uz monitora izmantošanas veidiem? Vai jums vajadzētu iegadāties 4K, 1440p, 1080p vai vienkārši HD izšķirtspējās – un kāda ir atšķirība? Cik svarīga ir atsvaidzes frekvence un atsauces laiks? Vai tādas lietas kā bez mirgošanas, zema apgaismojuma režīmi, G-Sync un FreeSync ir izšķirošas lietas monitora izvēlē? Un kā būtu jāmaina prioritātes, ja jūsu galvenais monitora pielietojums ir spēlēm vai pretēji profesionālām programmām salīdzinājuma ar vispārēju monitora lietošanu? Tāpēc turpinot rubriku “Kā un kādu komponenti izvēlēties” te būs “Ceļvedis” monitora izvēlēj.

Ātri monitora pirkšanas padomi

Nosakiet monitora galveno pielietošanas mērķi: spēlēm, profesionālu vai vispārēju lietošanu. Parasti spēļu monitora izvēlē par prioritāti izvēlas ātru atsvaidzes laiku un mazu aizkaves laiku, profesionāļiem – krāsu precizitāte, un vispārējas lietošanas piekritējiem ir mazāk specifiskas vajadzības, taču viņi bieži izvēlas augsta kontrasta VA paneli.

Jo augstāka izšķirtspēja, jo labāks attēls. Monitora izšķirtspēja norāda, cik pikseļu monitoram ir platuma uz augstumu formātā. 1920 x 1080 – pazīstams arī kā 1080p / Full HD (FHD) / HD – ir, manuprāt, jau palicis par minimālo nepieciešamo formātu. Saņemsiet asākus attēlus ar QHD un vēl asākus/dzidrākus ar 4K.

Arī izmēram ir nozīme. Pikseļu blīvumam ir liela ietekme uz monitora kvalitāti, un, manuprāt, ideāls vidusceļš ir 109 pikseļi uz collu (ppi). Lielākam monitoram būs mazs pikseļu blīvums, ja tā izšķirtspēja ir mazāka. Ņemot vērā tipiskos attālumus no kuriem uz monitoru skatās/lieto, varu apgalvot, ka 32 collas ir pietiekami “lielas” izmērs monitoram, lietošanai ar stacionāro datoru. Nav grūti atrast 32 collu spēļu vai vispārējas lietošanas monitoru ar 4K izšķirtspēju par mazāk nekā 400 EUR.

Atsvaidzes biežums: Te jo augstāks, jo labāks. Tas norāda, cik reižu jūsu monitors atjauninās ar jaunu informāciju sekundē, un tiek mērīts hercos (Hz). Jo lielāki skaitļi, jo vienmērīgāks un mazāk saraustīts būs attēls. Ja esat geimeris, atsvaidzes frekvence ir īpaši svarīga, un Jums būs nepieciešams monitors ar vismaz 75 Hz (lielākā daļa spēļu vajadzībām paredzēto monitoru piedāvā vismaz 144 Hz), kas būs arī ar, pēc iespējas, zemāko atsauces laiku, kādu varat atrast. Ja Jūs ne koncentrējaties uz spēlēm, tad 60 Hz atsvaidzes frekvence būs gana.

Atsauces laiks: īsāks ir labāks, taču tā nav liela prioritāte, ja vien Jūs, kā jau var saprast, nekoncentrējaties uz spēlēm. Atsauces laiks norāda, cik ilgu laiku vajag monitoram, lai mainītu atsevišķus pikseļus no melna uz baltu vai, ja ir norādīts GTG atsauces laiks, tad no viena pelēka toņa uz citu. Ilgāks atsauces laiks var nozīmēt kustības izplūšanu, spēlējot spēles vai skatoties video ar ātri kustīgiem objektiem. Spēļu monitoriem augstākais reakcijas laiks, ko Jūs, masveidā redzēsit, ir 5 ms, savukārt spēļu monitoriem var būt līdz pat 0,5 ms atsauces laiks.

Paneļa tehnoloģija: attēla kvalitātei TN <IPS <VA. TN monitori ir ātrākie, bet lētākie, jo tiem ir sliktāka attēla kvalitāte no visiem, kad skatāmies no sānu leņķa. IPS monitoriem ir nedaudz ātrāks atsauces laiks un krāsas uz tiem izskatās labāka nekā VA paneļiem, bet VA monitoriem ir vislabākais kontrasts no visiem trim paneļu veidiem. Lai uzzinātu vairāk par atšķirību starp paneļu tipiem, meklējiet attiecīgo sadaļu tālāk rakstā.

Vai Jum vajadzētu iegādāties izliektu monitoru? Tas ir atkarīgs no vēlmēm. Izliektie monitori, ideoloģiski, padarīs Jūsu pieredzi “visaptverošāku” pateicoties lielākam redzes laukumam un, saka, ka tie mazāk nogurdina acis. Tomēr, skatoties no noteiktiem leņķiem, tie var būt pakļauti mirdzumam (gaismas avoti nāk no dažādiem leņķiem, nevis viena un rodas saules zaķīša efekts). Monitori, kas  varētu būt efektīvi šo apgalvojumu pierādīšanā ir īpaši plati (ultra-wide) un vismaz 30 collīgi, kas uzreiz noved pie augstākām izmaksām.

Ja jūs pērkat izliektu monitoru, paturat prātā izliekuma specifikācijas. 1800R izliekumam izliektais rādiuss ir 1800 mm un ieteicamais labākais maksimālais skatīšanās attālums ir 1,8 metri – un tā tālāk.  Kā arī, jo zemāks ir tas cipars (sākot ar 1000R), jo izliektāks ir displejs.

Monitora izšķirtspējas

Attēli uz LCD paneļa sastāv no miljoniem sīku punktu. Katru pikseli veido trīs apakšpikseļi, pa vienam katrai pamatkrāsai (sarkana, zaļa, zila – angļu saīsinājums RGB). Monitora izšķirtspēju norāda ekrāna  garumu x platumu pikseļos. Jo vairāk pikseļu var ievietot katrā monitora kvadrāt collā, jo reālistiskāks un vienmērīgāks attēls. Lielāka izšķirtspēja (QHD vai labāka/augstāka) ir svarīga, ja vēlaties monitoru, kas ir lielāks par 27 collām.

Pamatojoties uz  monitora izšķirtspējas “nosaukumu”, varat pateikt, cik pikseļu ir monitoram. Dažām izšķirtspējām ir vairāki “nosaukumi”. Tālāk ir norādītas visbiežāk sastopamās monitora izšķirtspējas, sākot no labākās (lielākais pikseļu skaits) līdz sliktākajai (vismazākais pikseļu skaits). Izņemot norādītos gadījumus, es runājam par malu attiecību 16:9.

5K izšķirtspēja5120 x 2880
4K izšķirtspēja3840 x 2160 (tipiska monitora izšķirtspēja) /
4096 x 2160 (kinomotografijas izšķirtspēja)
Ultra HD (UHD) izšķirtspēja3840 x 2160
Quad HD (QHD) vai Wide Quad HD (WQHD) izšķirtspēja2560 x 1440
2K vai 1440p izšķirtspēja2560 x 1440 (tipiska monitora izšķirtspēja) /
2048 x 1080 (kinomotografijas izšķirtspēja)
WUXGA izšķirtspēja1920 x 1200
Full HD (FHD) vai 1080p vai HD izšķirtspēja1920 x 1080
HD vai 720p izšķirtspēja1280 x 720

Lai gan vairāk pikseļu parasti ir labāk, divas lietas var likt pārdomāt monitora iegādi ar QHD vai augstāku izšķirtspēju.

Pirmā ir datora grafiskā karte. Jo vairāk pikseļu Jums ir, jo augstāka grafikās kartes apstrādes jauda ir nepieciešama, lai apstrādāt šos pikseļus. Attēli 4K monitoros izskatās satriecoši, taču, ja jūsu sistēma nespēj apstrādāt 8,3 miljonus pikseļu vienā kadrā, jūsu kopējā pieredze stipri cietīs, un šī papildu izšķirtspēja faktiski kļūs par šķērsli, it īpaši, ja spēlējat spēles.

Otra lieta, kas var būt par šķērsli starp Jums un augstas izšķirtspējas monitoru, ir jūsu operētājsistēmas fontu mērogošanas iespējas. Windows vislabāk “izskatās” ar pikseļu blīvumu 90-110 pikseļiem uz collu (ppi). Ja monitora pikseļu blīvums ir daudz lielāks, objekti un teksts izskatīsies ārkārtīgi mazi un, iespējams, nenolasāmi. Ko tādu var novērot jau uz 27 collu 5K monitoriem, ir iespēja izmantot DPI (punkti uz collu) mērogošanu, lai gūt iespēju salasīt tekstu kādā no lietotnēm. Mērogošanas funkcijas kvalitāte dažādos monitoros ir atšķirīga, un tā ne vienmēr ir problēmas risinājums, ja teksts ir pārāk sīks.

Kāda izšķirtspēja man ir nepieciešama spēlēšanai?

Lai iegūtu vislabāko attēlu, labāk ir vairāk pikseļu. Bet spēlējot šie pikseļi var arī kaitēt, ja Jums nav pietiekami jaudīga grafiskā kartes. Lielākā daļa video interfeisi neatbalsta 4K / UHD vai 5K signālu ar atsvaidzes ātrumu, kas ir ātrāks par 60Hz. Tas sāk mainīties ar Premium klases precēm, taču Jums joprojām būs nepieciešama ļoti jaudīga grafiskā karte, lai spēlētu ar 4K un vairāk nekā 60 kadriem sekundē (fps). Kā piemērs Nvidia GeForce GTX Titan X to knapi paveic, pat ja spēles video uzstādījumi ir nolaisti uz “zemiem”.

Minimālās grafikas kartes prasības atšķiras atkarībā no spēles, taču, ja plānojat iegādāties monitoru spēlēšanai ar QHD izšķirtspēju (un nevēlaties, lai spēles iekšējie iestatījumi būtu jāsamazina līdz zemiem), Jūsu minimālā latiņa būtu GTX 1060 vai RX 580.

Tiem kas vēlēsies spēlēt spēles ar 4K vēlēsies vismaz 1070 Ti vai RX Vega 64, ja vien Jūs neizmantosiet divu karšu opciju, kas darbosies tandēmā ar Nvidia SLI vai AMD Crossfire saslēgumu.

Es teiktu, ka pašreizējā vidusceļa opcija ir QHD (2560 x 1440) izšķirtspēja. Ar monitoriem līdz 32 collām izmēros Jūs iegūstat labu pikseļu blīvumu un detalizētu attēlu, kas nav pārāk grūti apstrādājams ar vidējas cenas/segmenta grafiskām kartēm.

Ja vēlaties maksimālu ātrumu, FHD (1920 x 1080) nodrošina visaugstāko kadru ātrumu (šodien vairs neatradīsiet spēļu monitorus ar zemāku izšķirtspēju). Taču izvairieties no šīs izšķirtspējas “izstiepšanas” pāri 27 collām, jo ​​Jūs noteikti varēsiet pamanīt attēla kvalitātes kritumu, kas izpaudīsies ar skaidru atsevišķu pikseļu redzamību.

Kāda veida panelis man ir vajadzīgs? TN pret VA pret IPS

Mūsdienu datora monitoros tiek izmantotas trīs galvenās LCD tehnoloģijas: TN – (twisted nematic), vertikāla izlīdzināšana (VA – vertical alignment) un plaknes komutācijas (IPS – in-plane switching). Katrai no tām ir vairākas variācijas, kas piedāvā dažādas priekšrocības. Mēs neiedziļināsimies sarežģījumos, kā darbojas katrs no šiem paneļiem. Tā vietā zemāk redzamā tabulā ir paskaidrots, kā katrs no tiem ietekmē attēla kvalitāti, un katram panelim piemērotākie pielietošanas gadījumi.

TNVAIPS
VEIKTSPĒJAĀtrākais: zems reakcijas laiks, vislielākais atsvaidzes ātrums, minimāla kustības aizture; zemas ievades aizkavesParasti garākie atbildes laiki; iespējams lielāks atsvaidzes ātrumsLēnāks reakcijas laiks nekā TN, ātrāks reakcijas laiks nekā VA; spēļu monitoru atsvaidzes ātrums ir retums
DISPLEJSSliktākie skata leņķi un krāsasSkataleņķi parasti ir labāki par TN, bet slikktāki par IPS. Labas krāsas. Labākais kontrasts un attēlā “dzilums”Labakie skata leņki un krāsas
CENASLētākaisCenas var būt lidzīgas TN versijām, bet tad kavalitāte ir arī TN līmeni.Dārgākie no trim
PIELIETOJUMSSpēlesVispārējs pielietojumsProfesionāliem

Lai gan ar šo tabulu vajadzētu būt pietiekamai, lai ātri pieņemtu lēmumu par paneļa tipu, ja vēlaties iedziļināties vēl vairāk, paturiet prātā sekojošo:

Kontrasts ir vissvarīgākais attēla kvalitātes un stabilitātes faktors (5000: 1 ir labāks nekā 1000: 1). Tāpēc es uzskatu, ka VA paneļi piedāvā vislabāko attēla kvalitāti starp VA, IPS un TN.

Esam veicis daudz fizisku un informatīvo pētījumu un nonācu pie secinājuma ka TN ekrāni var bez problēmām pacīnīties krāsu attēlošanas  spējā ar dārgākiem IPS un VA displejiem. Lai gan vispārējais uzskats ir tāds, ka TN piedāvā mazāk precīzu krāsu un kontrastu nekā VA un IPS paneļi, pastāv iespēja, ka atšķirību nepamanīsiet. Daudzi spēļu monitori izmanto TN paneļus to “ātruma” dēļ. Taču cik es esmu novērojis, ka krāsu kvalitāte atšķirību vairāk ietekmē cenas  par monitoru nekā paneļu tehnoloģija.

Spēļu monitori: kuras funkcijas ir svarīgas?

Ir daudz neskaidru opciju un vēl vairāk neskaidru mārketinga terminu, kurus gejmerim vajag izsijāt, meklējot jaunu monitoru. Šeit mēs apskatīsim funkcijas, kas patiesi dod labumu spēlētājiem. Ņemiet vērā, ka daži faktori ir atkarīgi no spēlētāja prasmju līmeņa nevis dzelžiem.

Spēlētājiem, kas piedalās kompetetīvās spēlēs par prioritāti jānosaka ātrums, kas būtu augsts atsvaidzes ātrums (144Hz vai vairāk), kā arī iespējami zemāko atsauces laiku un ievades aizturi( input lag ). Tas, varbūt, ierobežos Jūs līdz 25 vai 27 collām, iespējams, ar zemāku pikseļu blīvumu un bez paplašinātu krāsu funkcijas vai HDR.

Varbūt Jūs esat rets spēlētājs, kurš nedomā, ka pamanīs atšķirību starp 60 kadriem un 144 sekundē? Tad droši varat palikt pie 75Hz vai pat 60Hz atsvaidzes ātrumiem apvienotiem ar FreeSync vai G-Sync tehnoloģiju (vairāk par to zemāk) un prioritizēt tādas lietas kā attēla kvalitāte un pikseļu blīvums un skatīties jau uz 30 collām vai pat vairāk. Ja jūsu budžets atļauj, tas varētu arī atļaut piesātinātākas krāsas vai pat HDR.

Kādiem jābūt maniem spēļu monitora atsvaidzes laikiem?

Ideālā gadījumā būtu monitors ar vismaz 75 Hz, ar zemāko atsauces laiku, kādu varat atrast. Atsvaidzes ātrums ir īpaši svarīgs spēlētājiem, tāpēc lielākajai daļai spēļu monitoru atsvaidzes ātrums ir vismaz 144 Hz, un vēl vajadzēs, lai maksimālais atsauces laiks būtu 5 ms. Tomēr ir daži cienīgi 60Hz spēļu monitori. Kā arī daudzi 4K monitori ir ierobežoti līdz 60Hz. Ja izvēlaties 60Hz displeju un plānojat spēlēt, G-Sync vai FreeSync tehnologija, es teiktu, ir obligāta nepieciešamība (vairāk par to zemāk). Spēļu monitora augstākais atsvaidzināšanas ātrums, mūsdienās, ir 280 Hz. Es neņemu vērā nesen iznākušo 360 ​​Hz monitoru – Asus ROG Swift 360 vai Alienware AW2521H – pagaidām tie ir pārāk grūtu sastopami zvēri.

Zemāka izšķirtspēja + laba grafiskā karte = ātrāki atsvaidzes ātrumi.  Piemēram ir ekrāns kura izšķirtspēja ir pietiekami zema, tad ātra grafiskā karte var sasniegt 200Hz atsvaidzes ātrumu ar ieslēgtu G-Sync. Ja monitoru pērkat ilgtermiņā, atcerieties, ka grafiskā karte, kuru jūsu dators izmanto pēc 1–3 gadiem, var viegli sasniegt šos ātrumus.

Kas tad ar ievades aizkavēšanos? Ievades aizkave ir brīdis, kurā monitoram nepieciešams laiks, lai atpazītu grafikas kartes izvadīto informāciju, vai kad esat nospiedis pogu uz tastatūras vai peles. Augsts atsvaidzes ātrums parasti norāda uz zemāku ievades aizturi, taču ievades aizkave parasti nav norādīta specifikācijās, tāpēc iesaku izmantot tādu mājas lapu kā – DisplayLag (https://displaylag.com/display-database), tur var atrast daudzu monitoru ievades aizkaves datus.

 Vai man vajadzētu pirkt G-Sync vai FreeSync monitoru?

Spēļu monitoros parasti ir ar Nvidia G-Sync (datoriem ar Nvidia grafiskajām kartēm) un / vai AMD FreeSync (datoriem ar AMD grafikām kartēm) tehnoloģijām. Abas funkcijas samazina attēlā raustīšanos, kā arī paaugstina cenu. Lai gan G-Sync monitori parasti maksā vairāk nekā FreeSync monitori.

 Vēl viena lieta, kas jāpatur prātā, ir tā, ka G-Sync strādā uz DisplayPort, savukārt FreeSync darbojas gan ar HDMI, gan ar DisplayPort. Lai uzzinātu vairāk par divām populārām Adaptive-Sync tehnoloģijām, skatiet mūsu Nvidia G-Sync un AMD FreeSync salīdzinājuma rakstu.

Neatkarīgi no tā, vai Jūsu budžetā vai datorā ir vieta videokartēm ar zemu vai vidēju ātrumu, Jūs noteikti vēlaties monitoru ar G-Sync vai FreeSync, kas darbojas ar zemu atsvaidzes ātrumu.

Tātad, vai jums vajadzētu izvēlēties G-Sync vai FreeSync? Lūk, kas jāņem vērā:

• Kura karte Jums jau ir?  Piemēram, ja Jūs jau esat iegādājusies jauno Nvidia GeForce RTX karti, tad izvēle ir skaidra.

• Nvidia vai AMD? Ja neesat piesaistīts ne vienam, ne otram, atcerieties, ka G-Sync un FreeSync piedāvā līdzīgu veiktspēju tipiskajam lietotājam.

• Kāds ir Adaptive-Sync zemākais atbalstītais atsvaidzes ātrums?

G-Sync monitori darbojas no 30 Hz līdz cik monitors maksimāli spēj izspiest, taču ne visi FreeSync darbojas tā pat. FreeSync monitori parasti atbalsta adaptīvo atsvaidzi līdz monitora maksimālajam atsvaidzes ātrumam, taču zemākā robeža ir tā, kas Jums jāņem vērā. Ir monitori, kuru zemākā robeža ir līdz 55 Hz. Tas var būt problemātiski, ja grafiskā karte nespēj saglabāt kadru daudzumu virs šī līmeņa. Zema kadru nomaiņas ātruma kompensācija (LFC), kuru G-Sync ieslēdz zem 30 Hz, ir dzīvotspējīgs risinājums, taču tas darbosies tikai tad, ja maksimālais atsvaidzes līmenis ir vismaz 2,5 reizes lielāks par minimālo (piemērs: ja maksimālais atsvaidzes ātrums ir 100 Hz lai LFC varētu palīdzēt, minimālajam jābūt 40 Hz).

Jebkurā gadījumā, ja plānojat spēlēt daudz kompetatīvu spēļu ar HDR saturu, apsveriet iespēju iegūt G-Sync Ultimate vai FreeSync Premium Pro displeju. Abas funkcijas ir sertificētas zemākam ievades laikam, kā arī dod dažas papildu priekšrocības HDR spēlēs.

Vai man ir nepieciešamas tādas funkcijas kā OVERDRIVE vai MOTION BLUR REDUCTION?

Overdrive un Motion blur reduction (kustības izplūšanas samazināšana) ir pieejama daudzos spēļu monitoros (ar dažādiem zīmoliem). Lai saprastu viņu vērtību, vispirms Jums būs jāsaprot “ghosting” efekta veidošanos. Par to sauc to brīdi, kad dažreiz uz ekrāna aiz kustīga objekta izveidojas maz redzama sliede vai pat vāji redzams objekta siluets. To izraisa nevienmērīga pikseļu pāreja vai, kad monitora pikseļa maiņa no A krāsas uz B ir lēnāka, nekā no B uz A krāsu.

Overdrive samazina “ghosting” efekta veidošanos, paātrinot pikseļu pārejas ātrumu caur lielāku spriegumu. Pareizi pielietojot, pikseļi ātri sasniedz to ātruma līmeni, pēc tam mainās nākamajam kadram, pirms spriegums kļūst pārāk augsts.

Kustības izplūšanas samazināšana, kas pazīstama arī kā ULMB, saglabā kustīgu lietu izšķirtspēju, kad uz ekrānā darbība kļūst intensīvāka.

Te būs par ko padomāt, pirms izlemjat par vai pret kādu no tiem:

• Overdrive var radīt pretēju “ghosting” efekta artefaktus, tāpēc lasiet monitora apskatus, lai uzzinātu, cik laba ir monitora overdrive funkcija. Izmantojot BlurBusters NLO testu, varat pārbaudīt sava monitora overdrive funkciju. Skatieties uz NLO, pārslēdzoties starp dažādām monitora overdrive opcijām. Kad Jūs redzat baltu taku aiz NLO, jūs esat aizgrožījuši funkciju par tālu.

• Vienlaicīgi nevar izmantot ULMB un G-Sync / FreeSync. Spēļu cienītajiem es ieteiktu izvēlēties adaptīva atsvaidzināšana funkciju UMLB vietā. Ātra grafiskā karte, kas darbojas ar 60 kadri sekundē kopā ar G-Sync vai FreeSync, gandrīz pilnībā novērsīs nepieciešamību pēc UMBL.

• Kustības aizmiglojuma samazināšana samazina kopējo spilgtumu. Mēs esam pārbaudījuši monitorus, kas samazina spilgtumu par vairāk nekā 60%, ja ir ieslēgta aizmiglojuma samazināšana.

Monitori vispārējai lietošanai: kuras funkcijas ir svarīgas?

 Gan spēļu, gan profesionālie monitori ir vairāk nekā piemēroti, lai kalpotu kā vispārējas lietošanas displeji. Bet, ja vēlaties izvairīties no papildu naudas tērēšanas specializētam monitoram, jums ir nepieciešams kaut kas, kas labi darbojas jebkura veida apstākļos. Lai izlemtu, kas jums ir labākais variants, ieteiktu apsvērt šo:

• Kontrasts ir noteicošais, tāpēc VA paneļi. Es, kā jau teicu, uzskatu, ka pirmais attēla kvalitātes rādītājs ir kontrasts, kam seko krāsu piesātinājums, precizitāte un izšķirtspēja. Ja displejam ir liels dinamiskais diapazons, attēls ir reālistiskāks un līdzīgāks 3D. VA paneļi piedāvā 3-5 reizes lielāku kontrastu salīdzinot ar IPS vai TN ekrāniem. Ja jūs novietojat VA un IPS monitoru blakus viens otram ar saskaņotiem spilgtuma līmeņiem un kalibrēšanas iestatījumime, VA ekrāns attēla kvalitātes ziņā viegli uzvarēs.

• Apsveriet iespēju par bez mirgošanas opciju (flicker-free), ja plānojat skatīties uz ekrānu vairāk nekā 8 stundas. Viņi nemirgo jebkurā spilgtuma līmenī, tāpēc pat tie, kas ir īpaši jutīgi pret mirgošanu, būs apmierināti.

• Zema zilas gaismas funkcija nav tik svarīga. Lielākajai daļai operētājsistēmu, ieskaitot Windows 10, ir zilās gaismas samazināšanas režīmi, pamatojoties uz teoriju, ka zilā gaisma traucē gulēt. Lai gan daudzi monitori piedāvā šo funkciju, tā nav nepieciešama. Zema zila gaisma var padarīt datora attēlu mazāk sasprindzinošu jūsu acīs, bet to pašu var panākt arī ar pareizu kalibrēšanu. Tā kā zilā spilgtuma samazināšana ietekmē arī visas citas krāsas, grafikā un fotoattēlos var parādīties nedabisks izskats. Tas jo īpaši traucē spēlēm un video. Nav nepieciešams prioritizēt zemas zilās gaismas funkciju, taču kļūst grūtāk atrast monitorus bez tā.

Profesionāli monitori: kuras funkcijas ir svarīgas?

Profesionāliem lietotājiem ir īpašas vajadzības. Ja esat fotogrāfs, drukas korektors, dizainers, specefektu mākslinieks, spēļu dizainers vai kāds, kuram nepieciešama precīza krāsu kontrole, šī sadaļa ir domāta jums. Lūk, kas jāzina:

• Izplatītāju sertificēti “krāsu precīzi attēlojošie” monitori maksā vairāk, bet ir tā vērti.

Ja vēlaties monitoru ,kas attēlo krāsas precīzi, tā teikt, pa taisno no kastes, tad šī ir labākā izvēle. Tas ir īpaši svarīgi monitoriem bez kalibrēšanas iespējām. Profesionālajiem monitoriem vajadzētu būt gataviem darbam bez pielāgošanas. DeltaE (dE) vērtība – 2 vai mazāka ir laba zīme.

• Jūs vēlaties kalibrēšanas opcijas. Lai to dabūtu, ir divi veidi – OSD un programmatūra.

• Kalibrēšanas opcijās jāietver dažādu krāsu gammu, krāsu temperatūras un gamma līkņu izvēle. Vismaz jābūt sRGB un Adobe RGB standartiem, krāsu temperatūrai no 5000 līdz 7500K un gamma iestatījumiem no 1,8 līdz 2,4. Monitoriem, kurus izmanto TV vai filmu ražošanai, jāatbalsta arī gamma standarts BT.1886.

• Bez mirgošanas režīms ir nepieciešams kā gaiss, ja datora ekrāna priekšā pavadāt astoņas vai vairāk stundas. Daudzi pro monitori šodien to piedāvā.

Kāds bitu dziļums man ir vajadzīgs?

Augstāks ir labāks, un profesionāļiem nepieciešami vismaz 10 biti. 8 bitu panelis nederēš lielākajai daļai profesionālu grafikas darbu veikšanai. Ja iespējams, izvēlieties 12 bitu.

Dziļas krāsas monitors nedos Jums neko labu, ja jūsu grafiskā karte nespēj izvadīt 10 vai 12 bitu signālu. Jā, monitors aizpildīs trūkstošo informāciju, bet tikai interpolācija (Starpvērtību atrašana pēc funkcijas doto vērtību virknes). Tāpat kā ar pikseļu mērogošanu, displejs nevar pievienot informāciju, kuras tur nav; tas var būt tikai aptuvens. Daudzas patērētāja līmeņa grafikas kartes ir ierobežotas ar 8 bitu izvadi.