Spēli apskatam nodrošina Sony PlayStation Latvija

Kamēr gaidām Ratchet & Clank embargo beigas, nolēmu beidzot pieķerties pie Returnal un beidzot arī sagatavot apskatu. Diemžēl uzreiz ir jāsaka ka apskata visticamāk nebūs, vismaz ne tuvākajā laikā, tādēļ padalīšos ar saviem iespaidiem par spēli. Uzreiz gribu teikt ka spēle nav slikta, taču apskatu sagatavot reālistiskā laikā, jau tā visai aizņemtā dienā ir visai grūti sagatavot, jo spēli liedz pabeigt pāris fundamentālas problēmas. Es gan neteiktu ka tās skars visus, jo šajā gadījumā tēma ir visai subjektīva, bet nu par visu pēc kārtas.

Izstrādātājs: Housemarque
Izdevējs: Sony Interactive Entertainment
Relīze: 2021. gada 30. aprīlī
Cena: €69.99

Returnal ir visai interesanta spēle, jo tā sevī aptver roguelike, platformera un šūtera elementus. Tā arī ir savdabīga izvēle pirmajai “īstajai” PS5 ekskluzīvajai spēlei. Demon Souls neskaitās, jo tas ir rīmeiks. Protams labākajās roguelike tradīcijās spēle ir grūta. Es neteiktu, ka tā ir brutāla, taču mirt nāksies daudz un ar katru nāvi visu sāksies sākt no sākuma. Paša sākuma. Galvenā varone patur tikai dažus uzlabojumus, ko ir izdevies atrast iepriekšējos piegājienos. Viss pārējais – ieroči, palielinātais dzīvību skaits, artefakti kas dod dažādus bonusus – pazūd. Arī karte tehniski pazūd. Ar katru reizi tā izskatīsies savādāk, pretinieki būs citās vietās un kartē izkaisītie labumi vairs nebūs tie paši. Viss tiek randomizēts.

Spēles cīņas mehānikās ļoti labi ir redzama iedvesma no izstrādātāja Housemarque iepriekšējiem darbiem, kas ir dažādi action šūteri, kas atgādina Space Invaders, tikai daudz krāsaināki. Te arī izceļas spēles pievilcība, kas arī beidzot atrāda PS5 pilno jaudu. Pretinieki šauj tavā virzienā ar simtiem šāviņu, dažādu krāsainu figūru veidolos. Spēles pasaule ļoti bieži no drūmās atmosfēras kļūst par bērnības diskotēku, vienīgi fonā neskan nekāda deju mūzika.

Teleportācijas animācija. Spēle ir pilna ar šādām “daļiņām”.

Par ko tad ir pati spēle? Tās galvenā varone Selēna avarē uz svešas planētas. Kuģis šķiet nelabojams un kaut kur tālumā ir signāls, ko varone dēvē par White Shadow Signal. To arī nākas meklēt. Ātri vien izdodas noskaidrot ka Selēna ir iesprūdusi tādā kā laika cilpā – ar katru nāvi avārijas brīdis sākas no gala. Pati planēta ir nāvējoša un mežonīga. Uz tās ir drupas, ko šķietami ir atstājusi senāka civilizācija, pirms to iznīcināja tas pats ļaunums, kas pašlaik Selēnai neļauj atgriezties normālā dzīve.

Šis cikla elements arī tiek ļoti veiksmīgi izmantots, lai virzītu spēles naratīvu. Ar katru nāvi izdodas atrast jaunus pavedienus par Selēnu, planētu un dīvainajiem notikumiem, pat ja liekas ka iepriekšējā piegājienā esi izpētījis katru kartes nostūri. Pārmaiņas pēc Sony ekskluzīva spēle nav pilna ar īsfilmām. Sižeta pavedieni pārsvarā risinās spēles gaitā dažādu audio ierakstu, monologu un dažādu tekstu formātā. Vairāk spēles un mazāk skatīšanās. Man patīk.

Spēlē nevar pielāgot sarežģītības līmeni. Tas gan nosacīti, jo sarežģītības pakāpe mainās no spēles stila. Var visam izskriet cauri un censties tikt galā ar bosiem “pa pliko”, bet var lēnām vākt dažādus uzlabojumus, palielināt dzīvības līniju, tikt pie labākiem ieročiem utt. Tas gan prasa daudz laika, taču parasti ir tā vērts. Līdz brīdim, kad 3 stundas esi cītīgi būvējis personāžu un tevi negaidīti nogalina kāds jauns mošķis. Cikls sākas no jauna. Man personīgi nav problēmu ar šāda tipa spēlēm, geimpleijs iekš Returnal man šķiet ļoti aizraujošs, bet problēma rodas brīdi, kad vēlies paņemt pauzi vai uzspēlēt kādu citu spēli. Ja konsoli izslēdz, vai pārslēdzies uz kādu citu spēli, viss progress apraujas un būs jāsāk no jauna. Šis noteikti nebūs problemātiski daudziem geimeriem, bet man personīgi, ar ierobežoto laiku, tas liedz spēli turpināt. Arī laikā kad konsolēs ir ātrie SSD diski, turēt tās iekš Fast Resume funkcijas neliekas vairs praktiski, taču nāksies vien dedzināt elektrību, ja esi pamanījies savākt visai jaudīgu ekipējumu. Nemaz nerunājot par faktu, kad draugi tava skrējiena vidū nolemj uzspēlēt kādu online spēli un tev atliek izvēlēties – saglabāt progresu vai pievienoties viņiem.

Šis nav īsti pārmetums izstrādātājiem, jo pēc pašu vārdiem – spēles sarežģītība tika rūpīgi veidota un iespēja saglabāties potenciāli to varētu padarīt pārāk vienkāršu. Ir gan daudz piemēru, kuros šīs problēmas tiek visai labi risinātas, kā piemēram Binding of Isaac ir iespēja spēli saglabāt, taču tikai vienā eksemplārā un tiklīdz tu nomirsti, fails tiek pārrakstīts. Varbūt ar kādu atjauninājumu arī Housemarque ieviesīs ko līdzīgu. Cerams, jo spēle man nesagādā nekādu frustrāciju. Geimpleijs tiešām uzrunā, taču atstāt konsoli tikai vienai spēlei, kamēr neesi to pabeidzis es negribu. Ar šo es tikai brīdinu arī citus – ziniet uz ko parakstāties spēli iegādājoties.

Vēl viena lieta, kas sākumā liekas forši, bet ar laiku pamani trūkumus ir Dualsense funkcionalitāte. Spēle izmanto adaptīvos trigerus un vibrāciju pēc pilnas programmas. Šis ir atvēris man acis uz ko ļoti interesantu – trigeris vienlaicīgi var kalpot kā multifunkcionāla poga. Piemērs – kad vēlies ar ieroci notēmēt, pogu nospiest ir iespējams līdz konkrētam punktam pirms ieslēdzas pretestība. Šajā brīdī Selēna ar ieroci tēmē no pleca. Ja izvēlies pogu spiest līdz galam ieroči pārslēdzas uz alternatīvo režīmu, kas veic savādākus šāvienus. Attiecīgi izstrādātājiem ir iespēja programmēt L2 un R2 pogās lērumu funkcionalitātes. Tajā pašā laikā šaušanas poga, jeb otrs pedālis, maina pretestību atkarība no ieroča, simulējot gaiļa nospiešanu. Arī forši, līdz konkrētam brīdim, kad saproti ka spēlē ir ātrā pārlāde, līdzīgi kā Gears of War, kur konkrētā brīdī jānospiež poga, tikai Returnal gadījumā tā ir tā pati šaušanas poga. Rezultātā, kad spaidi pagrūti nospiežamo pogu, reizēm tik ļoti aizraujies, ka neapzināti sačakarē ātro pārlādi. Manā gadījuma tas notika visai bieži. Šis globāli man liekas ļoti pat piedodami, jo izstrādātāji tikai sāk apgūt dažādas idejas kā pielietot pults jauno funkcionalitāti.

Lūk tāda pašlaik ir bijusi mana pieredze ar Returnal. Ja kāds man jautātu vai spēli ir vērts pirkt, te gan uz brīdi nāktos apdomāties. PS5 pirmo pušu spēlēm ir jauna cenu birka – 70 eiro. Ja pavisam godīgi, es nezinu vai es vēlētos maksāt par šo spēli pilnu summu. Ar 20 eiro atlaidi un nedaudz vairāk brīvā laika – pavisam noteikti. Returnal ir ļoti foršs un izdevies Housemarque projekts pavisam jaunā lauciņā, tikai pašlaik ne priekš cilvēkiem ar manu dzīves stilu. Ja meklē pilnākus spēles apskatus latviešu valodā, aicinu iepazīties ar kolēģu darbiem iekš Strike, GMR un Konsoles.